We verwachten grote drukte bij onze bezorgdiensten. Voorkom vertraging van je bestelling en bestel op tijd! Bekijk hier onze slimme besteltips.

Secondary scoren met SEO in zoekmachines

Hoe scoor je hoog in zoekmachines? SEO uitgelegd!

zondag 2 mei 2021

Alles wat je zoekt is te vinden in zoekmachines. Ook je klanten tref je daar - en zij jou ook. Daar wil je dus gevonden worden. Hoe dat precies werkt? Onze experts leggen je uit hoe je organisch kan scoren in zoekmachines met SEO.

Waarom is SEO belangrijk?

Om in zoekmachines naar voren te komen er zijn twee verschillende paden te bewandelen: zoekmachine-optimalisatie (in het Engels: search engine optimization, ofwel SEO) en zoekmachine-adverteren (search engine advertising, SEA). Beide disciplines zijn belangrijk om te kennen. In dit artikel helpen we je op weg om ‘organisch’ (dus onbetaald) gevonden te worden in zoekmachines met SEO.

*“Wat is de beste plek om een lijk te verbergen? Op de tweede pagina van Google!” *

Een flauw grapje, maar de boodschap is duidelijk: je wil op de eerste pagina van de zoekresultaten staan, anders word je gewoon niet (snel) gevonden. SEO richt zich op het verbeteren van je positie in zoekmachines. Daarbij draait het om drie belangrijke pijlers:

  1. Content – relevant voor je doelgroep
  2. Techniek – gebruiksvriendelijk en met een logische structuur
  3. Autoriteit – voldoende en relevante links

Pijler 1: content

SEO tips content

Hoe kies je de juiste zoektermen?

Als je wil dat jouw content goed gevonden wordt, moet je eerst goed nadenken over de zoektermen waarop je wil scoren. Deze ‘keywords’ worden de basis van je tekst. Kijk daarvoor naar de zoekresultaten op de eerste pagina van Google. Om hier tussen te komen, moet je tekst beter scoren dan die van je concurrenten. Voor algemene zoektermen is het in veel gevallen lastig om organisch gevonden te worden omdat er hier veel concurrentie op zit. Bij Printdeal.be hebben wij dat bijvoorbeeld met het woord ‘visitekaartjes’.

Daarom raden we aan om zoektermen te vinden waar minder vaak op wordt gezocht. Deze woorden zijn vaak langer (ook wel long-tail genoemd), waardoor er minder concurrentie op zit en het dus makkelijker is om hoog in Google’s resultaten te komen. Daarnaast is de zoekopdracht vaak relevanter dan bij een algemene zoekterm. Iemand die zoekt op ‘visitekaartjes’ wil misschien weten hoe groot ze zijn, welke gegevens erop moeten of bij welk evenement ze onmisbaar zijn. De zoekterm ‘goedkope visitekaartjes online bestellen’ is daarentegen veel waardevoller!

Kan jij niet om een vaak gezochte zoekterm heen? Dan is zoekmachine-adverteren voor jou een optie. Hier lees je daar meer over!

Waar is je doelgroep naar op zoek?

Om gevonden te worden, moet je ook weten waar je doelgroep naar zoekt. Welke vragen hebben ze? Waar ligt hun behoefte? Bekijk eens welke zoektermen er gebruikt worden op je eigen website of analyseer de meest gestelde vragen die je aan de telefoon of via mail ontvangt. Maak daar een lijst van en schrijf voor elke vraag een apart stuk content. Hiermee trek je niet alleen bezoekers aan die op deze termen zoeken, maar beantwoord je ook echt de vragen. Bovendien creëer je op deze manier content die relevant is voor jouw doelgroep.

Hoe schrijf je tekst die goed scoort op SEO?

Schrijf voor de lezer, niet voor Google. Hoe beter de leesbaarheid van de tekst voor de gebruiker, hoe beter het ook werkt voor de zoekmachine. Deel je tekst op in paragrafen en gebruik niet te veel moeilijke woorden. Uitgebreide artikelen van hoge kwaliteit hebben de meeste kans om hoog te scoren in Google. Een vuistregel is om minimaal driehonderd woorden te gebruiken.

Verwerk je zoektermen in de tekst. Gebruik één focus-zoekterm door de gehele tekst waar je écht op gevonden wil worden en benoem daarnaast een aantal aanvullende zoektermen die je verdeelt over de verschillende alinea’s.

Hoe maak je gebruik van links?

Als je bijvoorbeeld een blog schrijft over kamperen in de natuur, is het relevant om te verwijzen naar een ander blog waarin je de tien beste tenten reviewt. Relevantie is dus het sleutelwoord! Link niet naar content die weinig met het onderwerp te maken heeft, want vergezochte connecties doen het minder goed. Houd je bij het linken naar andere content aan de even aan volgende vuistregels:

  • Link je naar relevante content op je eigen website? Laat de nieuwe pagina openen in hetzelfde venster.

  • Link je naar relevante content op andere websites? Laat externe pagina’s openen in een nieuw tabblad. Zo blijft de bezoeker op je pagina.

Pijler 2: techniek

SEO tips techniek

Zoekmachines gebruiken ‘crawlers’, een soort robots die de content op het internet zin voor zin scannen en analyseren. Zo wordt bepaald of de webpagina relevant is en een hoge plek in de zoekresultaten verdient. Om het voor crawlers gemakkelijker te maken om je website te begrijpen en je pagina’s te indexeren, is het belangrijk om een logische structuur te geven aan je techniek.

  • Een crawler verzamelt alle aanwezige content en gebruikt interne links om nieuwe pagina’s te vinden (en die weer te indexeren). Zorg dat de links een logisch verband hebben met elkaar. Een blog over offline marketing kan je bijvoorbeeld goed linken naar een stappenplan voor flyers, maar liever niet naar een nieuwsartikel over paardensport.

  • Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die een goede gebruikerservaring bieden en een korte laadtijd hebben. Ofwel: Google wordt net zo chagrijnig van trage websites als jij!

  • Vergeet ook niet je website te optimaliseren voor verschillende apparaten, zoals smartphones. Op een klein schermpje moet het net zo goed werken als op een desktop. Dat check je met deze test van Google.

  • Een crawler kan (nog) niet herkennen wat er op een afbeelding staat. Geef dus al je afbeeldingen een goede bestandsnaam, alt-tag en title-tag. Deze moeten enigszins beschrijvend zijn: liever witte-sportschoen-tennis.jpg dan schoen.jpg.

Hoe maak je een website begrijpelijk voor crawlers?

Zorg dat je zoekwoorden voldoende terugkomen op de pagina. Dit is een signaal voor crawlers om jou als expert te zien over het onderwerp. De beste plekken voor zoekwoorden zijn:

  • In je paginatitel. Benoem hier je belangrijkste zoekwoord en geef je titel een H1-tag mee.

  • In je tussenkoppen. Laat hier zeker één van je belangrijkste zoekwoord(en) terugkomen en geef ze een H2-tag mee.

  • De meta-omschrijving en de SEO-titel.

  • De URL (ook bekend als ‘slug’). Zorg voor een schone URL met alleen kleine letter, cijfers en streepjes (-). Een goede URL is kort, duidelijk en uniek en bevat bij voorkeur de focus-zoekterm.

Je website leeft en zal in de loop van de tijd veranderen naarmate je bedrijf zich ontwikkelt en je nieuwe content plaatst. Dit betekent dat ook links soms aangepast worden. Als je dit doet, zorg dan altijd voor een ‘redirect’ van je oude URL naar de nieuwe. Dit zorgt ervoor dat de SEO-waarde die is opgebouwd niet verloren gaat en je bezoeker natuurlijk op de juiste pagina belandt.

Hoe verkort je de laadtijd van je webpagina?

Gebruik geen zware afbeeldingen! Die kunnen je site erg traag maken. Ga voor maximaal paar honderd KB per bestand. Er zijn handige tools online te vinden die je afbeeldingen verkleinen én de kwaliteit behouden. Check of de snelheid van je website bij Google op orde is met deze tool.

Pijler 3: autoriteit

SEO autoriteit

Het internet bestaat uit een verzameling van naar elkaar linkende websites. Maar niet alle websites hebben dezelfde waardering. Sommige websites hebben veel aanzien, zoals Wikipedia. De autoriteit van je website wordt opgebouwd door de hoeveelheid links én de kwaliteit hiervan. Daarbij zijn twee dingen van groot belang: de autoriteit van de website die naar jou linkt, én de relevantie van die website met jouw pagina. Een link vanuit een bekend marketingblog naar jouw tekst over contentmarketing levert meer waarde op dan een linkje van een kleine website die zich in een hele andere niche bevindt.

Hoe zet je links in voor meer autoriteit?

Een veelgebruikte techniek om je website en pagina’s meer autoriteit te laten verkrijgen heet ‘linkbuilding’. Dit houdt in dat je actief bezig gaat om (waardevolle) links vanuit pagina’s op andere websites naar jouw website te krijgen. Onderneem bijvoorbeeld het volgende:

  • Schrijf gastblogs. Dit zijn artikelen die gepubliceerd worden op een andere website en daarin een link hebben naar die van jou.

  • Neem contact op met branche-gerelateerde verzamellijsten (directories) met het verzoek om jouw website hierin op te nemen.

  • Benader websites die vaak interviews houden en vraag zelf om een interview.

  • Sponsor (lokale) bedrijven en/of verenigingen voor betere lokale vindbaarheid en laat een link opnemen op hun website.

  • Zoek uit waar jouw (bedrijfs)naam online al wordt genoemd zonder link en vraag of er een link geplaatst kan worden. Stel ook een Google Alert in op je eigen naam of bedrijfsnaam om een melding te krijgen wanneer je online wordt genoemd.

Met relevante content, slimme zoektermen, een logische websitestructuur, lichtgewicht afbeeldingen en voldoende links leg je een goede basis om organisch gevonden te worden. Om extra kans te maken om hoog te scoren in zoekmachines kun je ook SEA inzetten, waarbij je werkt met betaalde advertenties. Benieuwd hoe je werkt met SEA? Dat lees je hier!


  1. #Tips
  2. #Marketing
  3. #Ondernemen

Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van NL, precies zoals jij het hebben wil.
Printdeal.be

Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van België, precies zoals jij het hebben wil.

Lees meer van Printdeal.be

Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.