DE-spaarpunten, Flippo’s en Cola-glazen: zo zorg je dat je klanten blijven terugkomen!

DE-spaarpunten, Flippo’s en Coca-cola glazen: zo zorg je dat je klanten blijven terugkomen!

maandag 23 augustus 2021

Diep vanbinnen schuilt er een nog steeds een jager-verzamelaar in ons. Niet om rendieren te vangen of eetbare bessen te vinden. Maar wél om de collectie Pokémonkaarten (of DE-spaarpunten, cameralenzen of miniatuur-autootjes) compleet te maken. Van deze verzameldrang wordt door marketeers goed gebruikt gemaakt. Dat kun jij ook doen! Wat zit er achter dat verzamelen, wat kun je leren van de pro's en hoe zet je zelf een succesvolle actie neer? In dit artikel ontdekken we de superkracht van verzamelacties.

Waarom zijn we zo dol op verzamelen?

Drie redenen om te verzamelen:

  1. Nostalgie: een verzameling is een bron van herinneringen. Denk aan knuffelbeesten, magneten van je vakantiebestemmingen of bijzondere bierflesjes.
  2. Jagen: het vinden van ontbrekende objecten geeft een kick. Speurneuzen gaan bijvoorbeeld op zoek naar postzegels, LP’s of munten.
  3. Status: het geeft een fijn gevoel om de verzameling tentoon te stellen en complimentjes te krijgen. Het gaat vaak om schaarse items die in bepaalde groepen heel gewild zijn, zoals cameralenzen of kunstobjecten. Met je verzameling hoor je bij een groep, wat hier een grote rol bij speelt.

Wat je reden om te verzamelen ook is, het bemachtigen van een nieuw item geeft je in elk geval een dopamineshot. Daar kun je bij het opzetten van een verzamelactie goed gebruik van maken!

Waar komt verzamelen vandaan?

Van origine is verzamelen een elitaire hobby. Ten eerste omdat het een tijdverdrijf is zonder doel, in tegenstelling tot werken voor de kost, en ten tweede omdat er veel geld werd besteed aan het verkrijgen van de bijzonderste munten, kristallen en kunstobjecten. In de achttiende eeuw werd verzamelen een collectieve bezigheid, toen musea en bibliotheken opkwamen.

Leer van de pro’s: 5 vette verzamelacties

Misschien ben je zelf ooit met vette chipsvingers op zoek gegaan naar de Flippo’s in de zak of ligt er op zolder een oud verzamelboek met Verkadeplaatjes. We nemen vijf geslaagde verzamelacties onder de loep en gaan op zoek naar de truc van een succesvolle giveaway.

1. KLM-huisjes

Klantenbinding-KLM

Passagiers die bij KLM met World Businessclass vliegen, ontvangen al sinds 1952 één van de porseleinen Delfts Blauwe miniatuurhuisjes. Elk jaar op 7 oktober, de verjaardag van KLM, wordt er een nieuw huisje aan de collectie toegevoegd. Inmiddels zijn er dus zo’n honderd verschillende huisjes te verzamelen.

De superkrachten van deze verzamelactie:

  • Het trotse gevoel. Passagiers identificeren zich met de vliegmaatschappij en laten met elk huisje op de vensterbank zien dat ze bij een bepaalde groep horen, namelijk de mensen die het zich kunnen veroorloven om businessclass te vliegen met KLM. Dat geeft het merk KLM extra cachet – ook voor mensen die met budgetmaatschappijen reizen.
  • Er is een hele ruilhandel gaande voor de huisjes, vooral omdat er veel limited editions tussen zitten. KLM geeft dit extra kracht met een eigen verzamelapp .

2. Wuppies

Klantenbinding-Wuppie-Verkade.jpg

De kleine, pluizige wezentjes waren tijdens het WK van 2006 overal te vinden. Albert Heijn maakte goed gebruik van de oranjegekte en gaf bij elke 15 euro een Wuppie weg onder het motto ‘Wup Holland Wup’. Ze kwamen zelfs nog terug als Sint- en Pietwuppie en Koningswuppies tijdens de troonwisseling.

De superkrachten van deze verzamelactie:

  • Aan een Wuppie zelf heb je niks, maar de hype eromheen maakte het een geslaagde actie. De sterke slogan en het ‘Wuppie-lied’ van de reclame bleven goed hangen.
  • Het is de eenvoud zelve. Je krijgt ze gratis bij je boodschappen, je hoeft nergens voor te sparen en met hun plakvoetjes kun je ze overal kwijt.

3. Coca-colaglazen

Deze campagne is een klassieker bij McDonald's en de echte verzamelaars staan er vol spanning op te wachten: de Coca-colaglazen. Je ontvangteen mooi Coca-colaglas bij een specifiek menu, elke collectie is kleurrijk én toch een beetje anders. Deze campagnes gaan al jaren rond de wereld. En dat is ook de uitdaging: enkele collecties komen enkel it in een land of continent. Maar gelukkig zijn er veel tweedehandssites om dit te vereenvoudigen.

De superkrachten van deze verzamelactie:

  • Een glas is iets praktisch en dat men jaren kan gebruiken en dat dus steeds weer je merk in de aandacht zet.
  • Deze campagne duikt om de zoveel jaar weer op en in verschillende landen. Er zijn verzamelaars over de hele wereld die al jaren bezig zijn om hun collectie uit te breiden.

4. Flippo’s

Klantenbinding-Flippo.jpg

Met een stapel Flippo’s was je the man op het schoolplein! De ronde schijfjes bedrukt met tekenfilmfiguren vond je in de jaren ’90 in elke Smiths-chipszak. Met een speciaal aan te schaffen mapje kon je ze netjes bewaren en in één oogopslag zien welke Flippo’s je kon ruilen met andere verzamelaars.

De superkrachten van deze verzamelactie:

  • Kinderen waren de doelgroep. Vier op de vijf ouders luistert naar kinderen als het gaat om productkeuzes waar iets te sparen valt!
  • Het creëerde een hype op het schoolplein en door groepsdruk wilde iedereen meedoen . Daarnaast kon je Flippo’s gebruiken om spelletjes te spelen omdat ze verschillende diktes en vormen hadden. Het spelelement maakte dus ook dat je er zo veel mogelijk wilde verzamelen.

5. Douwe Egberts-zegeltjes

Klantenbinding-Douwe-egberst.jpg

Uit elke verpakking aan koffie of thee van Douwe Egberts kun je de rechthoekige spaarpunt knippen, die je kunt uitgeven aan onder andere servies, theepotten en koffiekannen.

De superkrachten van deze verzamelactie:

  • De verpakking, die er toch al is, krijgt waarde. De keuze voor een pak koffie zonder of mét punten is dan snel gemaakt.
  • De actie loopt al decennialang door, wat vertrouwen geeft in het merk. Je kunt in je eigen tempo punten sparen en dan zelf iets uitkiezen. Het voelt dan als een cadeautje om een nieuwe theebeker te krijgen voor je punten.

4 tips voor een succesvolle verzamelactie

Tip 1: Kies een passende tegenprestatie

Om aan jouw verzamelitem te komen, wil je dat je klant iets doet: kopen. Dit biedt verschillende opties om je actie in te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een verzamelitem meegeven bij elk product, een bepaald bedrag of bij het inleveren van een volle spaarkaart. Handig: een spaarkaart-actie maak je makkelijk zelf met stickers op rol en flyers.

Tip 2: Boost je actie

Voor de deur, in de straat of in je zaak zelf: geef je actie extra aandacht met vrolijke banners, posters en stoepborden.

Klantenbinding-spaarkaart.jpg

Tip 3: Maak het sparen aantrekkelijk

Voor nuttige items die je langer kunt gebruiken, zoals pannen, messensets en wijnglazen, moet je vaak veel zegels sparen en soms zelfs bijbetalen. Maar voor een Wuppie of sticker zou niemand dat doen. Bedenk dus of het verzamelitem het sparen, wachten en betalen waard is.

Tip 4: Time je actie goed

Kijk hoe lang het gemiddeld duurt om een verzamelitem te krijgen en pas daar de timing en de duur van je actie op aan. Een EK-spaaractie starten in de eerste week van de wedstrijd voelt als mosterd na de maaltijd, terwijl sparen voor een barbecue-set in februari véél te vroeg is.

De beste verzamelactie maakt de keuze tussen jou en je concurrent een simpele voor je klant: bij wie kan ik mijn verzameling compleet maken? Een succesvolle actie garandeert dus dat je klanten bij je terug blijven komen. In ieder geval zolang je vezamelactie duurt, en als je het goed doet, tot nog lang daarna. Ze kunnen dus doen voor je omzet én je klantenbinding. Heb jij al inspiratie voor je eigen actie?



Céline Canon

Copywriter

Lees meer van Céline Canon

Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.