Elke dag checken zo’n 2 miljard mensen hun Facebook, bijna iedereen op Instagram volgt een bedrijf en per seconde worden er wel 9 tweets verstuurd. Social media is dus een geweldig marketingkanaal! Daarom geven we jou 5 tips voor organisch succes en 5 voor social advertising. (Hoppa, na deze intro zijn we weer 70 tweets verder!)
Tag je vrienden, check de video en klik hier! Er zijn heel wat acties om op aan te sturen. Baseer je ‘call to action’ op het doel van je bericht, zoals:
KPI’s: volgers, paginabezoeken, bereik van je berichten Voorbeeld: een samenwerking met een influencer, wat een groot bereik moet opleveren
KPI’s: interactie die je volgers hebben met je content, zoals liken/reageren/delen Voorbeeld: een winactie waarbij je iemand moet taggen
KPI’s: clicks op links, bezoeken aan je website, conversie Voorbeeld: een artikel op je website waarvoor je op de link moet klikken
Bekijk eens een post die op de planning staat en check of die een logisch doel heeft en of het duidelijk is voor je volgers wat ze moeten doen!
Anno 2021 leent social media zich niet alleen als extra verkoopkanaal. Bedenk waarom mensen jou volgen: je bent expert in jouw vakgebied en kunt waarde toevoegen. Wat zijn de vragen waar jouw doelgroep mee zit? Het antwoord hierop is vaak waardevolle en superrelevante content! Persoonlijke, vakinhoudelijke content scoort beter dan supercommerciële.
Zoals je misschien merkt is het lastig om organisch (onbetaald) bereik te krijgen op social media. Dat maakt het interessant om social advertising in te zetten!
Het altijd goed om dus te bepalen of je social advertising in wil zetten voor aqcuisitie, retentie of allebei en op basis daarvan je advertentie account in te richten. Wil je meer weten over het SEE THINK DO CARE-model? Check dit blog!
Als je meer naamsbekendheid wilt krijgen (een actie uit de SEE-fase), heeft het nog geen zin producten te promoten met social advertising. In plaats daarvan zet je in deze fase laagdrempelige content in waarmee een groot bereik haalt en je doelgroep je leert kennen: een video, bijvoorbeeld. Ga voor elke fase na of je geschikte content hebt om mee te adverteren.
Geef je advertenties een duidelijke 'call to action' (CTA) als je doelgroep iets moet doen, zoals:
Facebook heeft ingebouwde CTA-buttons die je gemakkelijk aan je advertenties kunt toevoegen.
België: 0800 82 299
Buitenland: 0032 3 747 57 67