We verwachten grote drukte bij onze bezorgdiensten. Voorkom vertraging van je bestelling en bestel op tijd! Bekijk hier onze slimme besteltips.

Secondary Laat zien wie je bent met social media

10 tips voor succesvolle socials: organisch & social advertising

maandag 8 maart 2021

Elke dag checken zo’n 2 miljard mensen hun Facebook, bijna iedereen op Instagram volgt een bedrijf en per seconde worden er wel 9 tweets verstuurd. Social media is dus een geweldig marketingkanaal! Daarom geven we jou 5 tips voor organisch succes en 5 voor social advertising. (Hoppa, na deze intro zijn we weer 70 tweets verder!)

Tip 1: Vind je eigen systeem

Social - tip 1: vind je eigen systeem Om in de picture te blijven bij je doelgroep én om vrienden te worden (of te blijven) met het algoritme van social media, is het belangrijk om regelmatig iets te posten. Daarvoor is het aan te raden om je eigen systeem te vinden: bedenk je het liefst al je content op voorhand, kies dan bijvoorbeeld voor een tool waarin je alles kunt inplannen en de berichten geautomatiseerd worden. Zo heb je er geen omkijken meer naar. Vaak geeft zo’n programma ook tips voor strategische publicatietijden en populaire hashtags.

Tip 2: Doe het voor je doelgroep

Social - tip 2: Doe het voor je doelgroep Zodra je iets plaatst, toont het algoritme je bericht aan een kleine groep volgers. Zo test het systeem hoe je bericht het doet: scrollen mensen er zo langs, klikken ze op ‘Meer lezen’ of laten ze een reactie achter? Pas als je bericht goed scoort bij deze testgroep, komt hij in de feed van de rest van je volgers. De truc zit hem hier dus in content maken die in korte tijd goed werkt bij je volgers. Ofwel: sluit aan bij hun interesses en behoeftes! Dit gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Test verschillende formats uit, analyseer content die goed aanslaat en vraag al eens om feedback.

Social - Organic afbeeldingen cheatsheet

Tip 3: Kies een duidelijk doel per bericht

Tag je vrienden, check de video en klik hier! Er zijn heel wat acties om op aan te sturen. Baseer je ‘call to action’ op het doel van je bericht, zoals:

  • Bekendheid

KPI’s: volgers, paginabezoeken, bereik van je berichten Voorbeeld: een samenwerking met een influencer, wat een groot bereik moet opleveren

  • Betrokkenheid

KPI’s: interactie die je volgers hebben met je content, zoals liken/reageren/delen Voorbeeld: een winactie waarbij je iemand moet taggen

  • Websiteverkeer

KPI’s: clicks op links, bezoeken aan je website, conversie Voorbeeld: een artikel op je website waarvoor je op de link moet klikken

Bekijk eens een post die op de planning staat en check of die een logisch doel heeft en of het duidelijk is voor je volgers wat ze moeten doen!

Tip 4: Gebruik social media om sociaal te zijn

Social - tip 4: Gebruik social media om sociaal te zijn Het beheren van social media is niet enkel 'zenden en posten' en daarmee klaar! Deze kanalen zijn bedoeld om sociaal te zijn. Ga dus het gesprek aan met je volgers, beantwoord vragen en reageer altijd op berichtjes. Door interactie aan te gaan met je volgers, is de kans groter dat zij interactie aangaan met jou en je content!

Tip 5: Maak het persoonlijk

Social - tip 5: Maak het persoonlijk

Anno 2021 leent social media zich niet alleen als extra verkoopkanaal. Bedenk waarom mensen jou volgen: je bent expert in jouw vakgebied en kunt waarde toevoegen. Wat zijn de vragen waar jouw doelgroep mee zit? Het antwoord hierop is vaak waardevolle en superrelevante content! Persoonlijke, vakinhoudelijke content scoort beter dan supercommerciële.

Zoals je misschien merkt is het lastig om organisch (onbetaald) bereik te krijgen op social media. Dat maakt het interessant om social advertising in te zetten!

Tip 6: Bedenk een langetermijnstrategie voor je advertenties

Social - tip 6: Bedenk een langetermijnstrategie voor je advertenties Bepaal vooraf goed waar je social advertising voor wil inzetten. Op basis van je strategie kun je je advertising accounts inrichten. Bij Printdeal.be doen we dit op basis van het SEE THINK DO CARE-model:

  • Advertenties in de SEE-fase worden afgerekend op bereik
  • In de THINK- en CARE-fase richten we op verkeer naar de website
  • Advertenties in de DO-fase op basis moeten conversies opleveren

Het altijd goed om dus te bepalen of je social advertising in wil zetten voor aqcuisitie, retentie of allebei en op basis daarvan je advertentie account in te richten. Wil je meer weten over het SEE THINK DO CARE-model? Check dit blog!

Tip 7: Kies voor geschikte content

Als je meer naamsbekendheid wilt krijgen (een actie uit de SEE-fase), heeft het nog geen zin producten te promoten met social advertising. In plaats daarvan zet je in deze fase laagdrempelige content in waarmee een groot bereik haalt en je doelgroep je leert kennen: een video, bijvoorbeeld. Ga voor elke fase na of je geschikte content hebt om mee te adverteren.

Tip 8: Maak inzichtelijk wie je doelgroep is

Social - tip 8: Maak inzichtelijk wie je doelgroep is In Facebook advertising bouw je bijvoorbeeld doelgroepen op basis van demografische gegevens en interesses. Met behulp van een Facebook Pixel maak je zelf doelgroepen aan op basis van bijvoorbeeld websitebezoeken of aankopen op je site. Dus: weet goed wie je wil bereiken!

Tip 9: Roep aan tot actie met een goede CTA

Geef je advertenties een duidelijke 'call to action' (CTA) als je doelgroep iets moet doen, zoals:

  • Een whitepaper downloaden
  • Je website bezoeken
  • Een blog of artikel lezen
  • Zich inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Profiteren van een kortingscode

Facebook heeft ingebouwde CTA-buttons die je gemakkelijk aan je advertenties kunt toevoegen.

Tip 10: Geef je advertenties de juiste afmetingen

Social-advertising-afbeeldingen-cheatsheet Maak je advertentiebeelden en posts in de juiste afmetingen op en houd hierbij ook rekening met mobiele gebruikers.


  1. #Tips
  2. #Marketing

Céline Canon

Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.