
Pink Ribbon liet haar kerstkaarten ontwerpen door Printdeal: “De designer begreep precies wat we wilden!”
vrijdag 14 november 2025Kerst is hét moment om je waardering te tonen aan de mensen om je heen. Ook bij Pink Ribbon, de bekende organisatie met het roze lintje, grijpen ze die kans elk jaar aan om hun partners en donoren te bedanken. Met hun campagne Shine a Light vragen ze extra aandacht voor borstkanker en willen ze iedereen raken die ermee te maken krijgt. En hoe doe je dat beter dan met een persoonlijke kerstkaart? Dit jaar schakelde Pink Ribbon daarvoor de ontwerpservice van Printdeal in. Het resultaat? Een wenskaart die niet alleen bedankt, maar ook een boodschap van hoop uitstraalt.
“We willen borstkanker zichtbaar maken”
Al meer dan tien jaar zet Bettina Gijze, directeur van Pink Ribbon, zich met volle overgave in voor de strijd tegen borstkanker. “Het liefst van al zouden we willen dat borstkanker niet meer bestaat, dat we het uit de wereld kunnen helpen, maar de weg daarnaartoe is nog heel lang.” Ze vervolgt: “Communicatie is daarin essentieel om te kunnen sensibiliseren. Onze projecten moet je naar buiten brengen, en daar heb je ook drukwerk voor nodig.”
Voor Pink Ribbon is Shine a Light dé campagne van het jaar. “Met deze campagne willen we borstkanker zichtbaar maken. Vroeger was borstkanker een taboe, en dat is het gelukkig niet meer. Toch vertelt niet iedereen dat hij of zij borstkanker heeft, of dat iemand in de omgeving ermee te maken heeft.” Dat je dit niet altijd bij iedereen merkt, is precies het punt dat Pink Ribbon met deze campagne onder de aandacht wil brengen.
“We willen niet alleen aandacht geven aan patiënten, want daar draait het om, maar ook aan preventie en opsporing. Want dat is allemaal belangrijk als het over de strijd tegen borstkanker gaat” maakt de directeur van Pink Ribbon duidelijk.

Een kerstkaart die raakt
Pink Ribbon wilde een wenskaart die echt zou raken. Dat begint met een mooi ontwerp. Dit jaar besloot Clémence dat niet zelf te doen, maar daarvoor de ontwerpservice van Printdeal in te schakelen. “We gaven onze campagnebeelden en boodschap door, en waren vooral benieuwd hoe jullie die zouden vertalen naar een kaart. En dat ging verrassend vlot.” vertelt Clémence, communicatiespecialist bij Pink Ribbon.
Voor het ontwerp was Clémence in contact met onze designer. “De communicatie ging heel gemakkelijk en vlot. Nadat we onze visuals en belangrijkste boodschap hadden gedeeld, kregen we direct al een goed resultaat. De designer begreep precies wat we wilden.” Over het resultaat is Clémence dan ook erg enthousiast: “Het is een mooi ontwerp geworden, -dat mensen bedankt en onze boodschap overbrengt. Er was veel flexibiliteit en we kregen snel antwoord, zelfs toen we op het laatste moment nog iets wilden aanpassen."
Op het moment dat Bettina en Clémence de kerstkaarten te zien krijgen, zijn ze onder de indruk. “Pink Ribbon wenst je een stralend nieuwjaar. Samen willen we zichtbaarheid geven aan alle borstkankerpatiënten en hun leven verlichten. Dan kunnen we het ook veel beter behandelen. Dankjewel voor jouw steun”, leest Clémence voor. “Mooie kleur en onze boodschap komt perfect over. We zijn heel tevreden!”.

Samenwerken met persoonlijk contact
Ook Bettina benadrukt hoe prettig de combinatie van online gemak en persoonlijk contact werkt. “Wat heel fijn is bij Printdeal, is dat je enerzijds alles online kan doen. Voor eenvoudige zaken doorloop je zelf gewoon de stappen, maar je kan ook nog om een controle vragen, en dat is soms best handig. Ook voor andere campagnes en evenementen hebben we jullie al vaak ingeschakeld. Denk bijvoorbeeld aan de roll-up banners en de vlaggen, maar volgens mij hebben we ook al eens tassen en T-shirts bij jullie laten bedrukken. Zit je ergens vast, dan word je persoonlijk geholpen. Of als je twijfelt of iets wel helemaal goed zit in je ontwerp, dan kijken ze met je mee. Die mix van digitaal gemak en persoonlijk contact vind ik echt uniek”.