secondary klantverhaal

Anouk van groetjesvandemaan.be: 'met passie ondernemen is een must'

donderdag 28 februari 2019

We begonnen 2019 met heel wat tips om het jaar succesvol te maken. En hoe kunnen we die trend beter verderzetten, dan met het inspirerende verhaal van een jonge onderneemster. We gingen in gesprek met Anouk Van der Jeught (29), grafisch ontwerpster met een passie voor haar job en een hoofd vol bruisende ideeën. Ook voor haar is 2019 er eentje van ondernemen: zo gooide ze haar eigen webshop, groetjesvandemaan.be, begin januari live.

Hey Anouk! Vertel eens: wie ben je en wat doe je?

Ik ben grafisch ontwerpster van beroep. Meteen na mijn studies, een zevental jaar geleden, richtte ik mijn eigen ontwerpbureau AVDJ-Graphics op en ging ik als zelfstandige aan de slag. Ik was 21 en wou mijn eigen ding doen. Na drie jaar, en voldoende opdrachten, kon ik iemand in dienst nemen, mijn huidige collega Sarah.

De opdrachten voor AVDJ-Graphics zijn voornamelijk bedrijfsopdrachten, zowel voor grote bedrijven als voor jonge, startende zelfstandigen. Dat doe ik met enorm veel passie. Zowel het ontwerpen als het ondernemen. Ik blijf mezelf vragen stellen over wat ik wil brengen. En hoe ik het boeiend, vernieuwend maar ook rendabel kan houden.

Vanuit dat standpunt heb ik AVDJ-Graphics doen groeien én startte ik vier jaar geleden een tweede bedrijfje op, Beenice, met louter focus op geboortedrukwerk.

En nu, in januari, lanceerde ik de website groetjesvandemaan.be: een webshop voor wenskaartjes waarin ik op een nog andere manier mijn creativiteit en persoonlijkheid kwijt kan. Met de kaartjes wil ik mensen op een frisse, nieuwe manier helpen om hun eigen boodschap over te brengen. Of het nu gaat over troost, liefde, vriendschap of kerstwensen!

featured 2

Gefeliciteerd met je nieuwe webshop! Waaruit groeide het idee voor groetjesvandemaan.be?

Ik ben iemand die ondernemend is, of ik dat nu wil of niet. In mijn hoofd blijf ik altijd denken aan volgende ideeën en concepten.

Groetjesvandemaan.be is iets wat lang, en zelf wat langer dan bedoeld was, heeft geduurd om tot stand te komen. Maar daardoor heb ik het concept wat kunnen bijsturen van het oorspronkelijke idee én is het nog sterker en persoonlijker uit de hoek gekomen.

Ik kom veel in contact met andere zelfstandigen en bedrijven. Daarbij merk ik hoe moeilijk het voor sommigen is om hun passie niet te laten opgaan in het commerciële aspect. Doorheen die jaren van zelfstandig zijn, leerde ik zo dat het een must is om je passie te blijven achterna gaan én met passie te ondernemen. Hoe moeilijk dat soms ook is, want dat is zeker niet de meest evidente weg.

Groetjesvandemaan.be richte ik op vanuit mijn passie voor het illustratieve, niet vanuit commercieel standpunt. Al moet je als ondernemer natuurlijk altijd nadenken of je er financieel aan uit geraakt (lacht).

Groetjesvandemaan website2 (1) (002)

Ergens heb ik nog een groot stuk kind in mij, maar door de dingen die ik meemaakte ook best veel levenservaring als volwassene. Die beiden probeer ik op een of andere manier in groetjesvandemaan.be te bundelen.

In dit digitale tijdperk krijg je het meest te maken met berichtjes via Whatsapp, Messenger, sms… Terwijl een kaartje krijgen, zeker als er een persoonlijke boodschap opstaat, toch anders binnenkomt. En dat wil ik net terug tot leven brengen.

featured 4

Hoe combineer je de opdrachten van je ontwerpbureau met groetjesvandemaan.be? Maak je gestructureerd tijd vrij?

Gestructureerd zou ik het zeker niet noemen (lacht). Groetjesvandemaan.be is voor mij iets heel leuk om mee bezig te zijn, en voelt niet als werken. Mijn andere opdrachten doe ik ook graag, uiteraard, maar dat is anders: een afgebakende opdracht met een vastgelegde deadline.

Bij groetjesvandemaan.be gebeurt het dat ik opeens een leuk idee krijg terwijl ik bijvoorbeeld met de hond wandel, de natuur in ga, of in bad zit. En dan kan ik in al mijn enthousiasme mijn andere opdrachten wel even opzij schuiven. Ik krabbel dan wat of maak een soort van collage. En dan helpt Sarah me op basis daarvan met de uitwerking. Dat gaat dan heen en weer tot we allebei zoiets hebben van ‘dit is het echt’, en beiden overtuigd zijn. En als wij er niet aan uit raken om te kiezen dan schakelen we via onze facebook-pagina het open publiek in om hun mening te uiten, wat ook heel leuk is! Zo ontstaat een boeiende interactie.

Waar haal je de inspiratie voor de ontwerpen van je kaartjes? Gebruik je bijvoorbeeld Pinterest om ideetjes op te doen?

Ik zit bitter weinig op Pinterest, al gebeurt het wel dat ik online geïnspireerd word. Maar ik houd vooral overal waar ik kom goed mijn ogen open. Vaak vragen mensen mij ‘zit je nooit zonder ideeën?’, maar dat is eerder andersom bij mij. Ik heb precies een soort van grote kast met schuifjes in mijn hoofd. Automatisch, vaak onbewust, neem ik alles op en steek ik prikkels in die schuifjes. En op een bepaald moment, soms onverwacht, komt de inhoud van bepaalde schuifjes samen en ontstaat zo iets nieuw.

featured 3

En wat staat er nog op je planning in 2019?

Als ik een idee heb, is het niet altijd eenvoudig om te wachten met het om te zetten in realiteit. Maar ik weet uit ervaring dat ik die rem er soms moet op houden. Tenslotte moet ik mijn hoofd ook nog wat laten rusten af en toe.

Ik wil in 2019 blijven ondernemen en blijven ontdekken hoe ik dat met zoveel mogelijk passie kan doen. Zowel voor AVDJ-Graphics, Beenice als voor groetjesvandemaan.be.

Voorlopig heb ik geen nieuwe projecten op de planning en hou ik het bij groetjesvandemaan.be nog meer tot leven brengen. Ik denk, volgens de reacties die ik krijg, dat de mensen er wel enthousiast over zijn. Al weet je natuurlijk nooit vooraf wat op je pad komt. Gelukkig, zo blijft het spannend (lacht)!

#laatzienwiejebent

Heb jij ook een nieuw project gelanceerd dit jaar? Of onderneem je al jaren met een grote passie? Deel het met ons op sociale media met de hashtag #laatzienwiejebent. We zijn benieuwd!


  1. #Design
  2. #Klanten
  3. #Marketing

Lina Janssen
Lina Janssen

Medewerker marketing

Lees meer van Lina Janssen

Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.