Usbynight secondary

Esther van Toykyo: "Onze kledinglijn vloeide voort uit de vorige editie van Us By Night"

maandag 5 november 2018

Leestijd: 4min30

Nu de maand november van start is gegaan, kunnen we weer aftellen naar Us By Night, het driedaagse festival rond design en creativeit. Vorig jaar brachten we je het verhaal van Rizon Parein. Dit jaar gingen we op bezoek bij Toykyo; een design studio die voor het derde jaar op rij op de affiche prijkt. Ontdek wat ze dit jaar in petto hebben én maak kans op een combiticket!

Toykyo is een design studio uit het Gentse, die speelse ontwerpen maakt voor hippe fashion brands, wereldwijde merken en top-notch artiesten uit de muziekindustrie. Wij gingen voor je in gesprek met Esther, een van de art directors.

Esther, vertel eens, wie zijn jullie en wat doen jullie?

Toykyo werd in 2006 opgestart vanuit een gedeelde passie voor visuele cultuur. In 2012 splitsten we op in Case Studyo en Toykyo, en groeide Toykyo uit tot een zelfstandige grafische studio met vandaag de dag vijf teamleden. Toykyo heeft onder andere zijn geschiedenis in de graffiti, en heel wat opdrachten die we binnenkrijgen zijn daar nog steeds aan verwant. Zo krijgen we veel uitvoerende opdrachten: muurschilderingen, scenografie, stage designs,…

Jullie hebben ook een eigen webshop zag ik?

Dat klopt. Daar verkopen we enerzijds onze samenwerking met Happy Socks. Maar daarnaast hebben we ook eigen producten, zoals t-shirts en sjaals. Die kledinglijn vloeide trouwens voort uit de vorige editie van Us By Night. We hadden toen de vraag gekregen om een live act te doen: er was een glazen container en die mochten we vol schilderen. Maar na drie dagen festival ging die container, inclusief onze artwork, weg. Dus om die opdracht toch een zo lang mogelijk leven te geven na Us By Night, hebben we onze webshop in het leven geroepen. Uiteraard met het plan om die steeds aan te vullen met nieuwe ideetjes.

TOYKYO-Shop-Shirt-Back-rectangle

Over ideeën gesproken: hoe gaan jullie aan de slag als er een opdracht binnenkomt?

Dat varieert. Als het een branding opdracht is, vertrekken we vaak vanuit een brainstorm of voorstelronde met het team, en gaan er één a twee designers mee aan de slag. Maar voor een vrije opdracht, zoals bij Us By Night, gaan we met zijn allen samenzitten en kijken we: ‘Wat is het idee? Wat is het concept? Van waaruit gaan we iets voorstellen?’. Elk lid van ons team heeft zijn eigen specialiteit en een eigen stijl. Net het samengaan van die stijlen maakt ons werk spannend en interessant.

Ik zie veel creatieve toepassingen van drukwerk in jullie portfolio. Wat trekt jullie hierin aan?

Het type drukwerk is afhankelijk van de opdracht. We vinden het altijd een meerwaarde om te gaan zoeken naar welke druktechniek onze ideeën en die van de klant het beste ondersteunt.

lux-sneakerstore 1512739559

Deze giftcards zijn daar een mooi voorbeeld van. De opdrachtgever vroeg ons om giftcards, maar wij willen dan verder denken dan de gewone papiersoorten of druktechnieken. Zo werken we heel graag met letterpress en foliedruk. En bij een brandingsopdracht kan dat perfect, want dat mag een wat luxueuzere uitstraling hebben.

duvel-by-sergio-herman 1461942796

Een ander voorbeeld zijn deze bierpakketten, een samenwerking tussen Duvel en Sergio Herman. Daar begint je opdracht met het flesje, want die vorm ligt al vast. Op basis daarvan zijn we uitgekomen bij een een originele re-board verpakking. De eerste stap is dan een visualisatie maken en kijken met de leverancier wat mogelijk is. Want soms heb je originele ideeën die print technisch niet uitvoerbaar zijn, en dan is het de kunst om daar mee te gaan spelen en een alternatief te zoeken zonder te moeten inboeten aan creativiteit.

IMG 01102

Onze naamkaartjes zijn ook wel een grappig verhaal als het over drukwerk gaat. We konden maar niet beslissen over de kleur van het kaartje, en iedereen had een andere voorkeur. En zo zijn we er tot gekomen om vier kleuren te gebruiken in plaats van eentje. Een leuk weetje: we hebben die kleuren doorgetrokken in ons kantoor: delen van ons bureaumeubel hebben we in diezelfde kleuren gepimpt.

Wat is Toykyo's tip voor beginnende grafische ontwerpers?

Gepassioneerd zijn door wat je doet! En geen schrik hebben om zelf te ondernemen. Onze filosofie is fun hebben. Vandaar ook onze slagzin ‘Hey, Let’s play’. Als de workload wat rustiger is, is er plaats om zelf werken te initiëren. In wat voor opdracht dan ook, having fun is the key.

Om af te ronden: zijn jullie al bezig met voorbereiding van Us By Night? Kan je een tipje van de sluier lichten?

We hebben een heel groot vlak gekregen waarmee we mogen werken: de lange inkomhal met de glazen raampartijen. Ze zijn de toegangsdeuren tot het festival dus we gaan deze lange glazen wand opvatten als grote poorten. Meer kan ik nog niet zeggen, maar het zal sowieso heel Toykyo zijn. Zeker de moeite om te komen (lacht)!

Jij kan winnen!

Nieuwsgierig naar het werk van Toykyo? Dat komt goed uit, want jij kan in de prijzen vallen! Het enige wat je hoeft te doen, is in een reactie op Facebook of onder dit blog laten weten dat je meedoet, en misschien krijg jij een van de tien combitickets toegestuurd. De winnaars worden persoonlijk gecontacteerd. Deelnemen kan tot vrijdag 16 november.


  1. #Interview
  2. #Inspiratie

Lina Janssen
Lina Janssen

Medewerker marketing

Lees meer van Lina Janssen

Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.