Nieuwe look voor een verbeterde ervaring! Dezelfde functionaliteit, met een frissere uitstraling.

freebie25-secondary

FreebieFriyay: net even anders met je eigen logo

dinsdag 5 maart 2019

Je logo is altijd een van de eerste dingen die klanten van je zien. Als ze contact zoeken met je bedrijf, zullen ze al vrij snel tegen je logo aankijken. Je wilt dus een leuk en herkenbaar logo maken. Klinkt makkelijk: teken een leuk icoon, zet je naam eronder en klaar!

Helaas is het in de werkelijkheid niet zo simpel. Er zit best wat werk in het maken van dat ene perfecte logo voor jouw bedrijf. Honderden bedrijfjes ontwerpen logo’s alsof het een lieve lust is en waarvan er dertien in een dozijn bestaan. Zo’n logo wil jij niet hebben. Hoe zorg je ervoor dat jouw logo net dat beetje anders is?

Geef je logo een dubbele boodschap

In sommige logo’s zijn twee tekeningen samengesmolten tot één. Bij het logo van de Tour de France is het woord Tour ook een wielrenner. Het logo kan ook je naam uitbeelden, zoals bij Bearhand. En bij het Rockit logo zie je zowel een racket als een gitaar. Een extreme variant hiervan is het logo van Unilever, waar allerlei producten uit het eigen assortiment zijn samengesmolten tot één U.

Freebie dubbel

Maak gebruik van witruimtes

Less is more. Of je het hier nu mee eens bent of niet, je kunt hier heel mooi gebruik van maken in je logo. Bij negative spacing zijn de lege ruimtes in het ontwerp essentieel voor de boodschap. Een bekend voorbeeld hiervan is het logo van het WNF. De lege ruimte wordt gevuld met een paar zwarte vlekken, die je net genoeg informatie geven, waardoor de illusie ontstaat dat je een panda ziet. Dit heeft te maken met de wet van nabijheid, waardoor onze hersenen elementen die dicht bij elkaar liggen als één geheel zien. Ook in het logo van FedEx is slim gebruikt gemaakt van deze tussenruimte. Kijk maar eens tussen de E en de X.

Freebie negatief

Vergeet de gulden snede niet!

De gulden snede is overal. Ook in je logo. Kijk maar eens naar het Twitter logo, dit beeldmerk is gebaseerd op geometrische vormen. Het logo blinkt uit in balans en harmonie. Ook het logo van Toyota is met behulp van de gulden snede gemaakt. En dat niet alleen, alle letters van Toyota komen ook nog eens terug in het logo. Een perfecte combinatie van beeld- en woordmerk.

Freebie guldensnede

Tot slot

Al deze tips ten spijt. Een logo hoeft echt niet heel complex te zijn. Een klein toegevoegd element kan al heel veel doen. Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Amazon. In eerste instantie lijkt het een vrij simpel logo, maar de pijl wijst subtiel van A tot Z, een verwijzing naar het brede assortiment.

freebie amazon

Wil je zelf een logo ontwerpen? Kijk eens of je die dubbele boodschap kunt toevoegen of probeer gebruik te maken van witruimtes en deel je ontwerp via #laatzienwiejebent!


  1. #FreebieFriyay
  2. #Tutorials
  3. #Design

kathy-van-loon
Kathy van Loon

Medewerker bestandscontrole

Lees meer van Kathy van Loon
Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
www.fsc.orgFSC® C103631
The mark of responsible forestry
Drukwerkdeal is an FSC certified company with license code C103631 and certificate code CU-COC-816048. Only products labeled as such are FSC certified