
Online resultaat met offline marketing – zo maak je drukwerk meetbaar
Dat printreclame nog altijd een krachtig reclamemiddel is, laten onze klanten elke dag weer zien. En dat terwijl de online opties eindeloos zijn en je heel wat waardevolle data opleveren. Gelukkig zijn er voor je offline inspanningen voldoende mogelijkheden om je klanten te activeren én je succes te meten. We laten je zien hoe!
Hoe activeer je de klant met je drukwerk?
1. Laat je klant een QR-code scannen
Alle smartphones zijn ondertussen wel uitgerust met een QR-scanner in de camerafunctie, wat maakt dat het een toffe manier is om je klant aan te zetten tot actie. Een paar dingen om aan te denken bij het gebruik van QR-codes:
-
Maak hem nodig. Naar de homepage van je website komen kan je klant zelf ook. Zorg dat er achter je QR-code een pagina zit die je niet makkelijker vindt in Google. Een landingspagina voor een actie, een blog of een ander speciaal artikel.
-
Gebruik hem waar hij echt gescand kan worden. Vuistregel: je klant moet rustig kunnen stilstaan (dus geen QR-code op een A0-bord langs een autoweg) en niet te veel moeite hoeven doen (dus de code lekker dichtbij kunnen houden zoals op een bierviltje, drankverpakking, visitekaartje).
-
Maak duidelijk waar de code voor staat. In COVID-tijden drukken slimme handelaars en ondernemers QR-codes op posters voor het raam zodat je producten uit de etalage ook rechtsreeks en snel kan terugvinden in de webshop. Handig idee, ook voor jou? Zorg dat voorbijgangers weten bij welk product de codes uitkomen!
2. Pak je kansen met drukwerk
Niet elk drukwerk leent zich voor hetzelfde doel. Bekijk dus per item hoe je de klant meer kan betrekken bij je merk. Denk bijvoorbeeld aan:
-
Op bedrukte bekers met je logo heb je ruimte voor extra tekst (bijvoorbeeld over de inhoud van de beker, je missie, wat er bijzonder is aan het product, een tip om de beker nog een keertje gebruiken).
-
In je informatiefolder ook ruimte voorzien om actief te gebruiken, zoals een invulveld, quiz of koelkast-quotes om uit te knippen.
-
Van je banner een ‘Insta-spot’ maken en klanten stimuleren om ermee op de foto te gaan.
Het gaat erom dat je klanten iets doen met je drukwerk. Want wanneer je ergens interactie mee hebt (door meer informatie, erop te schrijven of ermee op de foto te gaan), onthoud je het veel beter. De kans op een websitebezoek is dan groter!
3. Geef letterlijk waarde aan je drukwerk
