secondary 10-tips-zakelijk-succes-2

Onderneemster Charlotte van ’t Wout over haar grote visitekaartjestruc en andere tips voor zakelijk succes

woensdag 31 juli 2019

Visitekaartjes bestellen nog voor je bedrijf goed en wel opgericht is, om zo de juiste deuren alvast te openen? Zo ging de Nederlandse onderneemster Charlotte van 't Wout aan de slag, ondertussen eigenaar van twee bedrijven, influencer en spreker. Wij gingen met haar in gesprek over wat ze het liefst doet: bedrijven runnen en anderen helpen hetzelfde te doen.

Hey Charlotte! Vertel eens: wie ben je en wat doe je?

Ik ben eigenaar van twee bedrijven. Aan de ene kant is dat SPOT meeting rooms, daarmee heb ik vier vergaderruimtes hier aan de gracht in Amsterdam. Dat doe ik nu anderhalf jaar. Daarnaast heb ik C-Academy, onder die naam geef ik online cursussen via Instagram Stories. Een heel nieuw concept, ik ben wereldwijd de eerste die daarmee aan de slag is gegaan. Met C-Academy ben ik nu het meest bezig. Ook schrijf ik een wekelijkse een column voor het AD. En op mijn vrijdagen coach ik vrouwelijke ondernemers.

Veel projectjes dus! Waar haal je de tijd vandaan?

Ik sta het liefst om vijf uur ’s ochtends op. Van zes tot acht heb ik wat ik noem mijn focusuurtjes, die gebruik ik om het creatieve denkwerk te doen, in mijn eentje. Er zijn dan nog geen mailtjes die binnenkomen, nog geen telefoontjes. Daarna ga ik naar kantoor, check ik in bij het team. Vanaf twee uur plan ik mijn sociale afspraken, interviews, koffie drinken met klanten, dat soort dingen. Ik ben van nature introvert, dus ik let er altijd op dat ik niet aan het begin van de dag heel veel afspraken heb staan, dan loop ik langzaam leeg.

featured 10-tips-zakelijk-succes-6

Je coacht ook veel ondernemers, via Instagram en face-to-face. Wat is de belangrijkste les die je ze meegeeft?

Eén van de belangrijkste dingen is dat je niet te veel moet overleggen met anderen. Op het moment dat je een fantastisch idee hebt, voor je business of een reis of een huis dat je wil kopen, en je vertelt dat gelijk aan iedereen, dat brengt je oorspronkelijk visie toch aan het wankelen. Ongemerkt pik je toch een soort van angsten op als iedereen zijn mening geeft, of goedbedoelde adviezen. Niemand is zo enthousiast over je idee als jezelf! Het beste is er gewoon even in je eentje op knallen en pas iets laten zien als je ook echt resultaat hebt. En als je dan toch advies moet vragen, doe het dan bij iemand die echt iets bereikt heeft op het gebied waarmee jij aan de slag wil.

Toch laat je veel van jezelf zien op sociale media!

Klopt. Het gaat bij mij niet om het perfecte plan, het eindresultaat, maar ook alle stapjes daartussenin. Veel mensen denken dat ze alles gelijk heel goed moeten doen, maar dat idee werkt verlammend. In plaats van een hele tekst te typen in je LinkedIn-profiel over je nieuwe pand kun je mensen bijvoorbeeld meenemen in de keuzes die je hebt gemaakt bij het uitzoeken van dat pand. Dat maakt het in de eerste plaats veel makkelijker, je laat gewoon zien wat er in je leven gebeurt. Maar mensen vinden dat soort verhalen, het delen van een proces, ook veel meer relatable.

featured 10-tips-zakelijk-succes-3

We lazen ergens iets over een trucje dat je deed met visitekaartjes. Vertel eens?

Zeker! Ik geloof heel erg in zichtbaarheid zelf. Dat je alles heel snel zichtbaar moet maken, zoveel mogelijk en zo snel mogelijk. Voor Spot bestelde ik al visitekaartjes voor het überhaupt een bedrijf was. Ik wilde een afspraak maken met een bedrijfsmakelaar, maar ja hoe doe je dat zonder bedrijf? Die kaartjes hebben toen enorm geholpen om binnen te komen bij die mensen. Het idee of het gevoel dat je dingen concreet maakt als je een stap hebt gezet, dat maakt het echter. Voor jezelf en voor anderen.

Goede tips, thanks! Wat zijn je eigen ambities voor de komende tijd?

Mijn grootste uitdaging nu ligt vooral in het verzamelen van een team hier bij Spot. Zo heb ik een half jaar geleden een manager aangenomen voor de dagelijkse gang van zaken. Ik vind het super om te zien hoe je met een team een andere energie krijgt dan dat je in je eentje zit te werken. Hoe ik dat als eigenaar kan aanpakken en ook weer nieuwe skills kan leren. Er is hier in het bedrijf bijvoorbeeld niemand die sociale media heel erg leuk vindt. Dat betekent dat ik naar zo’n persoon op zoek moet. Wat voor een persoon zou het moeten zijn, welke kenmerken heeft diegene? Dat vind ik nu echt superleuk om te doen!

Meer weten over Charlotte? Check haar even op Instagram, of bekijk haar website.


  1. #Creativiteit
  2. #Interview
  3. #Inspiratie
  4. #Marketing
  5. #Ondernemen

Lina Janssen
Lina Janssen

Medewerker marketing

Lees meer van Lina Janssen

Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.