
Arne Cosyns van Sportwerk: “Met de bestandscontrole van Printdeal weten we dat het drukwerk direct goed is.”
donderdag 3 juli 2025Een krachtige missie, veel verschillende doelgroepen en een enorme rebranding: bij Sportwerk in Vlaanderen draait alles om duidelijke communicatie. Dagelijks zorgen zij voor kwalitatieve tewerkstelling in de sportsector. Van trainers en coördinatoren tot beleidsadvies en werkgeverschap: Sportwerk is een essentiële schakel voor sportprofessionals in het veld én achter de schermen.
Kwaliteit als randvoorwaarde voor vertrouwen
“Onze doelgroep is heel divers,” legt Arne Cosyns uit, marketing- en communicatieverantwoordelijke bij Sportwerk. Sportwerk werkt met sportclubs, federaties, sportdiensten en beleidsmakers, allemaal met eigen noden behoeften. Dan moet je zorgen dat je communicatie altijd klopt. Op elke locatie, op elk moment.
Zeker na de invoering van een nieuw tewerkstellingsdecreet door de Vlaamse overheid ging Sportwerk terug naar de tekentafel. “We hebben een volledige rebranding gedaan, en we besloten dat ook door te trekken naar al ons communicatiemateriaal, zoals een nieuwe beursstand en statafelhoezen. Dan wil je zeker zijn dat het drukwerk 100% klopt.”

Bestandscontrole als zekerheid
Drukwerk in grote oplages of op groot formaat? “Dat is altijd een beetje spannend,” geeft Arne toe. “Is de resolutie goed genoeg? Heb ik de juiste afloop ingesteld? Maar de bestandscontrole van Printdeal gaf ons echt gemoedsrust. Ik wist: dit komt goed. En dat is héél veel waard.”
Voor organisaties als Sportwerk, waar communicatie cruciaal is maar er geen interne designer rondloopt, is professionele controle onmisbaar. “Bij veel organisaties is die kennis niet altijd in huis, wat normaal is,” vertelt Arne. “Dus lijkt het mij logisch dat je experts inroept om die controle te doen. Het kan veel tijd en kopzorgen voorkomen als je bij grote investeringen direct de juiste keuzes maakt.”
Bij Printdeal controleren specialisten je bestand handmatig op onder andere formaat, kleurgebruik, afloop, marges, rotatie en lijndiktes. Is het helemaal in orde? Dan gaat het direct naar de drukker. Kleine verbeteringen worden meteen doorgevoerd. En als er iets niet klopt, krijg je persoonlijk en snel advies.
“De manier waarop die controle gebeurt, vind ik minstens zo belangrijk,” vertelt Arne. “We kregen niet alleen een overzicht van wat beter kon, maar ook direct aangepaste bestanden én de vraag: ‘Is dit goed zo?’ Dat proactieve is goud waard. In plaats van ‘dit is fout, begin maar opnieuw’.”

Kwaliteit die blijft, ook in het veld
Bij Sportwerk wordt drukwerk intensief gebruikt: banners gaan mee naar sportevenementen en hogescholen, folders belanden bij trainers, posters hangen op sportlocaties. Dan moet het materiaal niet alleen professioneel ogen, maar ook stevig zijn.
“Bij verschillende collega’s is er niet veel ervaring met het opzetten van bijvoorbeeld een roll-up banner,” vertelt Arne. “Dan is het belangrijk dat het materiaal degelijk is; je wil niet dat iets na één keer gebruiken kapotgaat.” De duurzaamheid van het drukwerk is voor Sportwerk dan ook essentieel.

Van sportbegeleiding naar expertisecentrum voor tewerkstelling
Sportwerk is al jaren een bekende naam in Vlaanderen als het gaat om de inzet van lesgevers in de sportsector. Maar die rol is stilaan aan het verschuiven. “We merkten dat het niet altijd duidelijk was waarvoor we precies staan,” zegt Arne. “Voor veel mensen waren we gewoon ‘die van de lesgevers’. Maar intussen is onze werking breder geworden: we blijven sportlesgevers uitsturen, maar zetten ook volop in op eigen tewerkstelling. Dat doen we onder andere door het uitbouwen van een expertisecentrum rond tewerkstelling en HR in de sport.
Die nieuwe koers kwam er mede onder invloed van het Vlaamse beleid rond tewerkstelling in de sport. “Er is nog veel onbekendheid rond het idee van ‘werk’ in de sportsector,” legt Arne uit. “Meer dan 90% van de mensen in de sport zijn vrijwilligers. Wij willen organisaties begeleiden in het creëren van betaalde, kwalitatieve jobs in de sport.”
Dat vraagt niet alleen om inhoudelijke vernieuwing, maar ook om een stevige communicatiestrategie. En dankzij herhaling, sterke visuele communicatie en heldere boodschappen merken ze bij Sportwerk dat mensen beginnen het te begrijpen.

Daarom kiest Sportwerk voor Printdeal
Arne noemt drie redenen waarom hij graag samenwerkt met Printdeal:
- Prijs-kwaliteitverhouding - “Degelijk materiaal, duidelijke prijzen, goede afwerking.”
- Snelle levering - “Als er last-minute iets nodig is, weet ik dat we snel kunnen schakelen.”
- Topklantenservice - “Even bellen of mailen en we krijgen direct hulp.”
Ook zeker zijn van je drukwerk?
Wil je, net als Sportwerk, zeker weten dat jouw drukwerk klopt van begin tot eind? Vraag de bestandscontrole aan bij Printdeal en ontdek hoe makkelijk professioneel resultaat kan zijn. Bekijk de mogelijkheden van bestandscontrole.