Zelf een flyer maken doe je niet voor je plezier: dat doe je omdat je een doel hebt. Meer appels verkopen, klanten naar je winkel, bezoekers naar je festival, verzin het maar. Het doel van de flyer is uiteindelijk jouw doel als ondernemer. Maar hoe maak je een flyer die gelezen wordt en niet bij het oud papier belandt? Simpel: met deze 8 ingrediënten maak je de beste flyer voor jouw business.
Voor het gemak gaan we ervan uit dat je een aantal zaken al duidelijk hebt: je weet wat je aan de man wil brengen, wie die man (of vrouw) is, en wanneer je dat wil bereiken. Toch? Goed, kunnen we verder.
‘Maak goud van je hobby’. Ja, dat wil ik wel, denk je dan. Hobby = leuk, goud = leuk, dus kom maar op! Kopieer dit niet letterlijk, pas het toe op jouw product of dienst. En daarin mag je best riant omgaan met de werkelijkheid. Zolang je maar niet liegt, want dat dat heeft je doelgroep direct door. Beloof alleen dat wat je waar kunt maken. Wel ok: ‘Haal meer omzet uit je flyer!’. Niet ok: ‘Verdien direct € 5.000,- per maand meer met je flyer!’.
Is het een vogel? Is het een vliegtuig? Nee…het is een zak. Maar wat voor zak, vraag jij je af. Precies dat effect wil je bereiken bij je lezer. In dit voorbeeld is het de zak die pakt. Bij jou kan dat prachtig beeld van een tuinrenovatie, muffinverpakking of topoccassion met weinig kilometers op de teller zijn. Zolang het beeld maar pakt. Dan heb jij je lezer te pakken.
Wij brengen niet zomaar een zak aan de man. Nee, zeker niet meneertje. Dit is een gratis zak. Iedereen mag dat weten. Dus plakken we dat luid en duidelijk op de flyer. Met een grote sticker die je niet kunt missen. Werkt gegarandeerd als een magneet op de ogen van je lezers.
Sla een marketingboek open en wedden dat je in hoofdstuk 1 leest over de call to action. Die is simpel: vertel je doelgroep wat ze moeten doen. Kopen, bellen, komen, downloaden? Prima, zeg het ze maar. Zo’n call to action werkt het best in de gebiedende wijs en met een indicatie van tijd. Je doelgroep mag best een beetje opschieten. Denk aan ‘Bestel nu’, ‘Maak meteen een afspraak’ of ‘Kom dit weekend langs!’. Het is de kortste én belangrijkste tekst: als je doelgroep deze actie onderneemt, bereik jij je doel.
Ok, je kan dan wel een waanzinnige gratis zak aanbieden. Als je lezers daar niks aan hebben, gaan ze toch niet aanschaf over. Hoe aantrekkelijk het aanbod ook is. Je moet een behoefte van je doelgroep aanspreken. Ga in hun schoenen staan en beantwoord de vraag: ‘what’s in it for me?’. Dat antwoord verwerk je in deze tekst op je flyer.
Cool: je hebt net 100.000 flyers verspreid! En nu? Tja… Tenzij je een heel duidelijke call to action hebt waar lezers duidelijk op kunnen reageren (zoals: meer verpakkingen van product X kopen), is het effect van je flyer moeilijk te meten. Dat maak je makkelijker met een actie: verleid je lezers ergens aan deel te nemen (liefst online) en je krijgt een goed beeld van de respons op je flyer.
Je flyer wordt ontvangen in de fysieke wereld. En wat daar gebeurt, merk je meestal niet. Je kunt immers niet overal zijn. Datzelfde geldt voor je doelgroep: zij ontvangen je boodschap los van elkaar. Dan valt het dood. Wat je eigenlijk wil is dat er een gesprek ontstaat rond jouw merk. Wat rumour around the brand, in paarsebroekentaal. Marketingeindbaas Peter Decuypere noemt de online conversatie onmisbaar voor je merk, vooral als je met offlinemiddelen aan de slag gaat. Een simpele manier om dat te doen? Geef je boodschap een hashtag mee die lezers in hun online interacties kunnen gebruiken.
Net als een mooie brief aan je geliefde of een overtuigende motivatie aan je beoogde werkgever, sluit je jouw boodschap af met je handtekening rechtsonder: jouw logo. Maar waarom zou je je flyer niet beginnen met jouw merk, groot in beeld op de voorkant? Ga eens in de schoenen van je doelgroep staan. Wat is voor hem belangrijker: dat hij weet van wie deze flyer komt, of dat hij zin krijgt om iets te doen met deze flyer?
Volg deze stappen om de beste flyer te maken waar jij jouw doelen mee bereikt. We zijn benieuwd naar wat het je oplevert!
Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van België, precies zoals jij het hebben wil.
Lees meer van Printdeal.be