secondary

Dé vijf tips van Rizon Parein voor een flyer die opvalt

woensdag 22 november 2017

Rizon Parein groeide uit van flyerontwerper tot befaamd 3D-ontwerper. De flyers, die aan de basis van zijn carrière liggen, gaan verder dan enkel een mooi lettertype en een opvallend kleurtje. Speciaal voor jou vroegen we hem om zijn beste tips en good practices prijs te geven. Lees hier hoe jij je flyer er kan doen uitspringen.

tip #1 Less is vaker more

“Wie beweert dat je boodschap in een opvallend font en eenopvallende kleur het best werkt, heeft het mis. Ik heb in de party scene geleerd dat dat allesbehalve zo is. De feestjes die het minst hun best doen om te overtuigen, daar gingen mensen liever naar toe. Ik heb ooit een flyer ontworpen met als copy ‘de vormgever heeft geen goesting’. Dat was als grap bedoelt maar dat werkte écht wel beter dan die line-up in het groot te zetten.”

tip #2 Denk verder dan enkel print

“Toen ik net begon in de sector, was er een party package. Je kon daar gratis een flyer insteken, maar wie op cover van de package wou moest betalen. Op een bepaald moment was ik een 3D-oefening aan het maken van een Pritt-stiftje, en word ik gebeld door een DJ van de Fill Collins Club, die een flyer wou. Ik begon te lachen en zet op die Pritt ‘de club waar men blijft plakken’. Na wat gezever en gebluf kregen we van Pritt 5000 plakstiften cadeau. En slaagden we erin een deal te maken met de party package: zij kregen die Pritt-stiften gratis, als wij de cover gratis kregen. Done deal! En je mag er zeker van zijn dat onze flyer opviel.”

Coll Fillins

tip #3 Stop niet bij offline. Trek online door

“In de tijd van Myspace maakten we een groep aan als we een nieuw feest organiseerden. En wie in die groep zat, was eigenlijk de reclame voor dat feest; Interessante personen zorgden voor meer volk. Dus ik had zoiets van ‘hoe kan ik dat in print omzetten?’. Ik heb toen alle ‘beruchte’ figuren in Antwerpen verzameld en hun profielfoto’s op een poster gezet. Er stond zeker 200 man op die poster. Dat was nieuw om de sociale media van toen in print om te zetten. Je zat dan op de wc en zag voor je een poster met al die mensen op. Het is een van de grapjes die me altijd is bijgebleven. Maar het concept werkte wel.”

tip #4 Activeer een herinnering

“We hebben eens een flyer gemaakt voor een club, en dat was een kopie van een Antwerpse parkeerboete. We zijn toen op parkings van andere discotheken die parkeerboete tussen de ruiten van de wagens gaan steken. Dan komen de mensen al vloekend buiten, pakken ze die boete vast, maar zien ze dat het niet echt is. Zoiets blijft bij.”

parkingfine

tip #5 Durf doen

“Cafe D’Anvers had een feestje gepland: Clinic. Ik had toen als jonge snotneus het idee om mijn inspiratie te halen uit een boek van de jaren ‘70 over chirurgie. Ik heb toen de hele stad volgehangen met kopieën van chirurgische ingrepen. We vonden dat super grappig, maar een keer het op straat hangt ervaren mensen dat niet meer als grappig en was het eerder choquerend (lacht). Maar, mensen hadden het wel gezien!”


  1. #Marketing

Lina Janssen
Lina Janssen

Medewerker marketing

Lees meer van Lina Janssen
Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
www.fsc.orgFSC® C103631
The mark of responsible forestry
Drukwerkdeal is an FSC certified company with license code C103631 and certificate code CU-COC-816048. Only products labeled as such are FSC certified