
Meer klanten en meer omzet met je nieuwsbrief: 6 praktische tips
E-mail blijft het nummer één marketingkanaal om klanten aan je te binden. Het hebben en onderhouden van een database met e-mailadressen betekent dat je rechtstreeks met je klanten kunt communiceren, zonder tussenkomst van dure advertentieplatforms. Zo’n directe relatie is belangrijk, zeker nu privacywetgeving het moeilijker maakt om prospects via die platforms te bereiken.
Toch is het niet vanzelfsprekend dat je klanten zomaar hun persoonlijke gegevens aan je weggeven. Daar moet je wel iets tegenover zetten. Ons motto: zorg dat elke e-mail een feestje is in de inbox van degene die ‘m ontvangt. Maar hoe? In dit blog geeft onze e-mailspecialist zes tips voor een succesvolle e-mailstrategie.
1. Vertel inschrijvers duidelijk wat ze van je nieuwsbrief kunnen verwachten
Iemand die zich inschrijft voor je nieuwsbrief, verwacht daar iets voor terug. Dat kan van alles zijn: handige tips, productinspiratie of een leuke promotie. Wat het ook is, vertel altijd duidelijk wat een potentiële inschrijver van je nieuwsbrief kan verwachten. En zorg dat je die belofte inlost. Iemand die zijn e-mailadres bij je achterlaat, vertrouwt erop niet lastig gevallen te worden met opdringerige verkooppraatjes waar niemand op zit te wachten. Wie dit vertrouwen beschadigt, verliest vaak niet alleen een inschrijver, maar ook een klant.
2. Laat de inhoud van je nieuwsbrief aansluiten bij de behoefte van je klant
Een klant die zich nog oriënteert op een aankoop, wil anders geholpen worden dan een klant die al een product in zijn winkelmandje heeft liggen. Beide klanten kun je bedienen met een goed getimede e-mail, maar die twee mails moeten wel duidelijk iets anders te bieden hebben.
De meeste inschrijvers die je updates lezen, zijn zich nog aan het oriënteren. Deze mensen kun je inspireren voor je product of dienst, of helpen met servicegerichte content.
Voor de klant die op het punt staat een aankoop te doen kan je de inhoud een stuk specifieker maken. Stuur bijvoorbeeld een herinnering aan iemand die een product in zijn winkelmandje heeft liggen, maar nog niet heeft afgerekend. Of experimenteer met een kleine korting om zo’n klant alsnog over de streep te trekken. Dit soort e-mails zijn vaak erg lucratief.
3. Schrijf je nieuwbrief niet voor je volgers, maar voor je klanten
We doen het allemaal weleens: een e-mailadres achterlaten voor een gratis whitepaper of een beetje korting om vervolgens nooit meer tot een bestelling over te gaan.
Niet elke lead kan een betalende klant worden. Maar het is belangrijk dat je je nieuwsbrief optimaliseert voor die laatste groep. Betalende klanten winnen voor je merk is uiteindelijk waar je baas je voor betaalt, toch? Hoe meer betalende klanten onder je abonnees, hoe waardevoller je database wordt. Let dus niet alleen op je totale bereik, maar vooral ook op de inschrijftijd (hoe lang mensen je nieuwsbrief blijven volgen) en het aantal abonnees dat uiteindelijk overgaat tot een aankoop.

Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van België, precies zoals jij het hebben wil.
Lees meer van Printdeal.be