Secondary offline online marketing

Online resultaat met offline marketing – zo maak je drukwerk meetbaar

vrijdag 28 mei 2021

Dat printreclame nog altijd een krachtig reclamemiddel is, laten onze klanten elke dag weer zien. En dat terwijl de online opties eindeloos zijn en je heel wat waardevolle data opleveren. Gelukkig zijn er voor je offline inspanningen voldoende mogelijkheden om je klanten te activeren én je succes te meten. We laten je zien hoe!

Hoe activeer je de klant met je drukwerk?

1. Laat je klant een QR-code scannen

meetbaar drukwerk superheld

Alle smartphones zijn ondertussen wel uitgerust met een QR-scanner in de camerafunctie, wat maakt dat het een toffe manier is om je klant aan te zetten tot actie. Een paar dingen om aan te denken bij het gebruik van QR-codes:

  • Maak hem nodig. Naar de homepage van je website komen kan je klant zelf ook. Zorg dat er achter je QR-code een pagina zit die je niet makkelijker vindt in Google. Een landingspagina voor een actie, een blog of een ander speciaal artikel.

  • Gebruik hem waar hij echt gescand kan worden. Vuistregel: je klant moet rustig kunnen stilstaan (dus geen QR-code op een A0-bord langs een autoweg) en niet te veel moeite hoeven doen (dus de code lekker dichtbij kunnen houden zoals op een bierviltje, drankverpakking, visitekaartje).

  • Maak duidelijk waar de code voor staat. In COVID-tijden drukken slimme handelaars en ondernemers QR-codes op posters voor het raam zodat je producten uit de etalage ook rechtsreeks en snel kan terugvinden in de webshop. Handig idee, ook voor jou? Zorg dat voorbijgangers weten bij welk product de codes uitkomen!

2. Pak je kansen met drukwerk

afb LC-4

Niet elk drukwerk leent zich voor hetzelfde doel. Bekijk dus per item hoe je de klant meer kan betrekken bij je merk. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Op bedrukte bekers met je logo heb je ruimte voor extra tekst (bijvoorbeeld over de inhoud van de beker, je missie, wat er bijzonder is aan het product, een tip om de beker nog een keertje gebruiken).

  • In je informatiefolder ook ruimte voorzien om actief te gebruiken, zoals een invulveld, quiz of koelkast-quotes om uit te knippen.

  • Van je banner een ‘Insta-spot’ maken en klanten stimuleren om ermee op de foto te gaan.

Het gaat erom dat je klanten iets doen met je drukwerk. Want wanneer je ergens interactie mee hebt (door meer informatie, erop te schrijven of ermee op de foto te gaan), onthoud je het veel beter. De kans op een websitebezoek is dan groter!

3. Geef letterlijk waarde aan je drukwerk

![ afb LC-meetbaardrukwerk-3

Door vouchers te verwerken in je drukwerk (bijvoorbeeld los ingeplakt of met een kniprandje) geef je het letterlijk waarde mee. Je klant kan deze in de fysieke winkel inwisselen voor korting. Extra mooi: je klant gooit je flyer of folder minder snel weg. Nog beter: je klanten delen ze met anderen (die misschien meer baat hebben bij je product. Zo bereik je meteen de juiste doelgroep)!

4. Maak gebruik van social media

afb LC-meetbaardrukwerk-2 Zorg er altijd voor dat je jouw social media-accounts verwerkt in je drukwerk. Zo weet de klant je te vinden. Dit kan je ook doen met hashtags die passen bij je bedrijf of campagne. Printdeal.be doet dit met #laatzienwiejebent. Klanten die trots een foto van hun drukwerk delen op social media met #laatzienwiejebent maken kans op een gepersonaliseerde hoodie. Het is dus een veelgebruikte hashtag!

5. Combineer online en offline

afb LC-meetbaardrukwerk-1

We geven hier tips over hoe je drukwerk ook online gaat. Maar andersom werkt het net zo goed: van online naar offline. Maak je bijvoorbeeld elk jaar een jaarverslag? Giet het in een tof, creatief ontwerp en laat je klanten deze online aanvragen en stuur een mooie print op via de post. Grote kans dat dit weer opnieuw online gedeeld wordt met anderen!

Hoe meet je online het succes van je offline marketing?

1. Neem een UTM op in elke link

Gebruik bij het aanmaken van elke QR-code of link een UTM (Urchin Tracking Module) in de URL, zodat je de gegevens makkelijk kunt terugvinden in Google Analytics. Een UTM-link maken kan bijvoorbeeld met deze tool! Een UTM bestaat uit vijf parameters die je meegeeft aan je URL:

  1. Bron/source – hier komt de bezoeker vandaan
  2. Medium – het middel dat is gebruikt om te zorgen dat de bezoeker heeft geklikt
  3. Campagne – je campagne
  4. Term – een (betaalde) zoekterm of het product
  5. Content – de inhoud van het middel

Neem nu bijvoorbeeld de nieuwsbrief die wij naar onze klanten sturen. Hierin willen we lezers naar deze blog (Online resultaat met offline marketing) sturen. Een URL met UTM ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

https://www.website.be/nl/blog/offline-succes-online-meten? utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=12marketinglessen&utm_term=offlinemarketing&utm_content=blog-offline-marketing-meten

Laten we deze URL even opbreken:

Dit is de originele URL van de blog.

  • ?utm_source=nieuwsbrief

De bezoeker van deze URL komt uit de nieuwsbrief en heeft geklikt op de button ‘Lees de blog’.

  • &utm_medium=email

Er zijn meerdere manieren om paginabezoeken te stimuleren. In dit geval: de e-mail.

  • &utm_campaign=12marketinglessen

De overkoepelende campagne is ‘Laat zien wie je bent in 12 marketinglessen’, waarin we 12 weken lang de ins en outs van online en offline marketing delen.

  • &utm_term=offlinemarketing

In dit geval is het onderwerp offline marketing. Dit is de belangrijkste zoekterm voor de blog.

  • &utm_content=blog-offline-marketing-meten

Misschien schrijven we in deze campagne wel meer over offline marketing. Om de data te kunnen onderscheiden, noteren we hier dat het om deze blog gaat.

2. Gebruik unieke actiecodes

Net als unieke UTM’s voorzie je de offline campagne van een unieke actiecode. Zo kan je eenvoudig meten hoe vaak een website is bezocht, de kortingscode is ingevoerd of QR-code is gescand. Neem bijvoorbeeld de kortingscode WINTER2021. Dit kun je in je eigen materiaal gebruiken, maar ook in samenwerkingen. Een gesponsord artikel in Magazine XYZ krijgt de code ‘XYZ2021’ mee. Als je deze code terugvindt in je analyses, weet je dus dat dit lezers waren van XYZ en of je investering in dit artikel het waard was.

Waar moet je nog meer aan denken?

Een ‘clean’ URL De beste URL is kort, eenvoudig en bevat alleen liggende streepjes (-) als vreemde tekens. Als je een URL niet kort kunt maken omdat je een lange bedrijfsnaam hebt of UTM’s gebruikt, maak je de link korter met gratis tools zoals Bitly, Yourls of Rebrandly.

Wees voorbereid op succes Ga ervanuit dat je klanten écht iets doen met je CTA. Roep je ze op om te bellen voor een afspraak? Zorg dat je goed bereikbaar bent en genoeg krachten hebt om de telefoon op te nemen. Moet de klant een QR-code scannen om aan een actie mee te doen? Test of de pagina goed werkt. Zo voorkom je teleurstelling en het tegenovergestelde effect.


  1. #Marketing
  2. #Tips

Wout Van Gils

Marketeer

Lees meer van Wout Van Gils

Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.