• Altijd de beste deal
  • Snel, sneller, snelst!
  • Al meer dan 7 jaar superbetrouwbaar
  • Gewoon goed gedrukt
  • Alles waar inkt op kan
  • Geen gedoe
  • kiyoh score9.1 kiyoh 245 beoordelingen
Header-heropen-zaak

De brainstorm van onze marketeers: zo maak je van jouw heropening een nieuw begin!

Sunday, March 14, 2021

Met een beetje geluk kunnen binnenkort de deuren van theaterzalen, pretparken en horeca terug open! Of het voor jou, als ondernemer, een gewone maandagochtend is of als een nieuwe start voelt, de uitdaging is hetzelfde: je heropening tot een succes maken. Niet elke ondernemer heeft een heel team aan marketeers klaarstaan om dit uit te denken. Wij hebben er nog wel een paar achter de hand. Dit zijn hun beste ideeën voor een vliegende start!

In dit artikel geven we je onze ideeën over de volgende onderwerpen:

  1. Hoe kondig je een heropening aan?
  2. Hoe maak je elk individueel bezoek een feestje?
  3. Wat moet je doen voor online buzz?
  4. Hoe trek je bekijks op de dag van je opening?
  5. Wat kun je nog meer doen voor een vliegende start?

1. Hoe kondig je een heropening aan?

//images.ctfassets.net/zar1ypr5qpcx/5Q8ATWdCasvRxoE4ZAjrTn/a4caa5b1ae276555fb8281adce404636/527-Heropen-je-nieuwe-zaak-1.jpg

Het geheim achter een succesvolle (her-)opening? Je aankondiging! Dit kun je op verschillende manieren doen:

  • Op straat met posters in bushokjes, langs de weg en door de stad
  • Door de brievenbus met een direct mailing of folderverspreiding. Maak het een persoonlijke uitnodiging! Geef ‘m extra effect met een winactie (de eerste 100 boekingen krijgen korting) of loting (5x kans op een pakketje/cadeaukaart)
  • In de media met een artikel in de lokale krant
  • Online met teasers op je social media, social advertising en nieuwsberichten op je website
  • En natuurlijk voor je eigen raam/etalage! Laat je openingsdatum weten. Ook kun je er meer mee doen, bijvoorbeeld aftellen (elke dag een ander nummer neerhangen) of je klanten triggeren. Dat kan leuk met raamstickers met pijltjes: “Jouw favoriete plekje bij het raam!” of “Kom jij deze straks passen?”

2. Hoe maak je elk individueel bezoek een feestje?

Dat mensenmassa’s nu niet mogelijk zijn hoeft helemaal niet ten koste te gaan van een feestelijke sfeer. Deze kun je heel goed op kleinere schaal overbrengen, dat hebben we de afgelopen maanden wel gezien. Dus: kijk hoe je jouw klanten individueel kunt verrassen!

  • Met een persoonlijk bezoek aan je zaak ben je een paar finishing touches verwijderd van een VIP-feeling. Iets simpels als een krijtbord met ‘Welkom "naam klant"!’ zorgt gegarandeerd voor leuke reacties.
  • Laat klanten zich inschrijven voor toffe activiteiten die passen bij jouw DNA. Een paar voorbeelden! Geef je theaterbezoekers een improvisatie-clinic. Of wat dacht je van een kijkje achter de schermen (bioscoop) of proefdiner met je nieuwe menu (horeca)? Je kunt hier ook een winactie van maken!
  • Liever geen fysieke activiteit? Online webinars of Clubhouse-meetings zijn je perfecte alternatief! //images.ctfassets.net/zar1ypr5qpcx/tcOF8FVzC6ktVAQ0EA6eC/49d7bfe274dc8076db3333f469dd4355/527-Heropen-je-nieuwe-zaak-2.jpg

3. Wat moet je doen voor online buzz?

Je klant kan je zaak niet zomaar bezoeken. Je website wel! Wat dacht je van de volgende acties om online je doelgroep wakker te maken? Joehoe… we gaan bijna open!

  • Grote kans dat je niet stil hebt gezeten. Heb je je inrichting omgegooid, een nieuw menu bedacht of het assortiment veranderd? Geef op social media en je website vast een tipje van de sluier om je klanten enthousiast te maken.
  • Zet social advertising in om jouw doelgroep te bereiken. Target op locatie en andere specificaties, zoals leeftijd, interesse of geslacht. Zo voelen klanten zich direct aangesproken!
  • Maak persoonlijke video’s! Bijvoorbeeld over je voorbereidingen, je producten of een wekelijkse review. Persoonlijke content werkt het beste.
  • Kun je iets regelen met lokale online mediaplatforms? Dat is een leuke manier om nieuwtjes aan te kondigen, een spotlight te krijgen en je verhaal te vertellen.
  • Het is veel werk als je het nog niet doet, maar overweeg eens om je assortiment ook online beschikbaar te maken. Onderzoek laat zien dat dit je succes kan boosten! Een alternatief: maak goede foto’s van je producten om in elk geval een beeld te geven van je assortiment.
  • Update je Google My Business.

Hoe trek je bekijks op de dag van je opening?

//images.ctfassets.net/zar1ypr5qpcx/wwHSSYZabcyHWQWiQ3QDN/4b07a852b3c2e640bba4a24d0efd4dd7/527-Heropen-je-nieuwe-zaak-3.jpg

  • Supersimpel maar altijd opvallend: de ballonnenboog in jouw huisstijlkleuren! Eén ding is zeker: ballonnen schreeuwen ‘opening’ als geen ander! Of wat dacht je van een opblaasbare mascotte voor de deur?
  • Laat voorbijgangers zien dat er iets leuks te doen is, zoals een photobooth van een roll-upbanner (gelijk een leuke winactie als de selfie gedeeld wordt met jouw hashtag!).
  • Werkt altijd: een foodtruck of koffiestandje. Ook als je niet in de foodsector zit 😊
  • Speel in op de zintuigen: laat het lekker ruiken, kleed je zaak en je personeel mooi aan, speel muziek en deel dingen uit om te proberen.

5. Wat kun je nog meer doen voor een vliegende start?

Als je ’t niet al gedaan had, kijk dan kritisch naar je inrichting, assortiment of menu. Kun je iets omgooien of vernieuwen? Hier kun je klanten weer mee verrassen! Ook is dit een leuke manier om interactie te hebben met je volgers op social media: wat zijn hun favorieten? Welk item zouden ze graag bij jou terugzien? Je heropening is hét moment voor een frisse blik.

We zijn heel benieuwd naar jouw eigen creatieve ideeën. Enne, we kunnen niet wachten om straks weer bij jou langs te komen! Veel succes met je heropening.


  1. #Marketing
  2. #Coronacommunicatie
  3. #Buitenreclame
  4. #Creativiteit
  5. #Inspiratie
  6. #Laatzienwiejebent
  7. #Ondernemen
  8. #Productiviteit
  9. #Tips

Wout Van Gils
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.