Oef...druppelsgewijs gaan de deuren van theaterzalen, pretparken en horeca gelukkig weer open! Of het voor jou, als ondernemer, een gewone maandagochtend is of als een nieuwe start voelt, de uitdaging is hetzelfde: je heropening tot een succes maken. Niet elke ondernemer heeft een heel team aan marketeers klaarstaan om dit uit te denken. Wij hebben er nog wel een paar achter de hand. Dit zijn hun beste ideeën voor een vliegende start!
Het geheim achter een succesvolle (her-)opening begint natuurlijk met je aankondiging! Dit kan je op verschillende manieren doen:
Op straat met posters in bushokjes, langs de weg en door de stad
Door de brievenbus met een direct mailing of folderverspreiding. Maak het een persoonlijke uitnodiging! Geef ‘m extra effect met een winactie (de eerste 100 boekingen krijgen korting) of loting (5x kans op een pakketje/cadeaukaart)
In de media met een artikel in de lokale krant
Online met teasers op je social media, social advertising en nieuwsberichten op je website.
En natuurlijk voor je eigen raam/etalage! Laat je openingsdatum weten. Ook kun je er meer mee doen, bijvoorbeeld aftellen (elke dag een ander nummer neerhangen) of je klanten triggeren. Dat kan leuk met raamstickers met pijltjes: “Jouw favoriete plekje bij het raam!” of “Kom jij deze straks passen?”
Omdat je in eerste instantie voor een zeer beperkt publiek op mag en alleen op afspraak, kun je ervoor kiezen om je trouwste klanten exclusief toegang te bieden (bijvoorbeeld tijdens de eerste week). Nieuwe klanten scoren is fijn, maar vooral kleinere zaken halen het meest uit bestaande, trouwe klanten.
Dat mensenmassa’s nu niet mogelijk zijn hoeft helemaal niet ten koste te gaan van een feestelijke sfeer. Deze kun je heel goed op kleinere schaal overbrengen, dat hebben we de afgelopen maanden wel gezien. Dus: kijk hoe je jouw klanten individueel kunt verrassen!
Je klant kan je zaak niet zomaar bezoeken. Je website wel! Wat dacht je van de volgende acties om online je doelgroep wakker te maken? Joehoe… we gaan bijna open!
Als je ’t niet al gedaan had, kijk dan kritisch naar je inrichting, assortiment of menu. Kun je iets omgooien of vernieuwen? Hier kun je klanten weer mee verrassen! Ook is dit een leuke manier om interactie te hebben met je volgers op social media: wat zijn hun favorieten? Welk item zouden ze graag bij jou terugzien? Je heropening is hét moment voor een frisse blik.
We zijn heel benieuwd naar jouw eigen creatieve ideeën. Enne, we kunnen niet wachten om straks weer bij jou langs te komen! Veel succes met je heropening.
België: 0800 82 299
Buitenland: 0032 3 747 57 67