Bestel op tijd: bekijk onze levertijdenpagina voor meer informatie over bezorging rond de feestdagen.

secondary superhelden-supermerken

Waarom merken nét superhelden zijn (en hoe jij jouw merk ook super kunt maken!)

zondag 14 februari 2021

Merken zijn net superhelden. Kijk maar: ze hebben hun eigen huisstijl, logo, merkbelofte, catchy slogan en Unique Super Powers.. In dit blog bekijken we drie superhelden en drie supermerken en vinden we uit wat hun overeenkomsten zijn. Met deze inspiratie kun jij je eigen merk neerzetten als een superheld. Met of zonder wapperende cape ;-)

afb superhelden

Superheld 1: Spider-Man

Huisstijl & logo

Spider-Man gaat gehuld in een rood-blauw pak. Hij wordt gekenmerkt door grote ogen en een opvallend spinnenwebmotief. Zijn logo bestaat uit een potige spin.

Merkbelofte & karakter

Je vriendelijke buur Spider-Man pakt misdaad op straat aan met spinnenwebben… en gaat ondertussen grotere vijanden niet uit de weg. Met humor, lenigheid en zijn spinnenweb is hij de held van iedere dag.

Unique Super Powers

Spider-Man is net zo sterk als een spin van menselijk formaat zou zijn. Hij plakt aan ieder oppervlak, springt, rent, is lenig en schiet webben als… inderdaad, een spin. Verder is hij een wijsneus met een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Slogan

"With great power comes great responsibility”

Superheld 2: Batman

Huisstijl & logo

Deze held is zwart als een vleermuis met blauw en geel als accentkleuren. Batman draagt een zwart masker met kleine ogen en oortjes en een lange, zwarte cape. Het logo is een vleermuis op een geel ovaal.

Merkbelofte & karakter

Gerechtigheid, dat is het enige wat telt in Batmans wereld. Sinds zijn ouders voor zijn ogen omkwamen bij een beroving toen hij kind was, heeft hij wraak gezworen op alle criminele elementen in het fictieve Gotham City. Hij hult zich in het duister, spreekt met een gruizige stem en kent geen genade.

Unique Super Powers

Batman is erg sterk, maar niet onmenselijk. Hij is superintelligent als een soort Sherlock Holmes. Om criminelen in te rekenen gebruikt hij allerlei gadgets: werpsterren in de vorm van vleermuizen, kabels waarmee hij langs gebouwen kan slingeren en een cape waar hij als een soort vleugel een eind mee kan zweven. De echte superkracht van Batman is dat hij in de echte wereld Bruce Wayne is: een succesvolle en steenrijke zakenman die het bedrijf van zijn ouders geërfd heeft.

Slogan

"I wear a mask. And that mask, it's not to hide who I am, but to create what I am."

Superheld 3: Superman

Huisstijl & logo

Superman draagt een helderblauw pak met een knalrode cape. Op zijn borst pronkt zijn logo: een geel, driehoekig wapen met een grote rode S. Van de drie superhelden kun je bij Superman als enige zijn gezicht zien, omdat hij geen masker draagt.

Merkbelofte & karakter

Als baby is Superman van een andere planeet naar Aarde gestuurd. Daar werd hij gevonden door een normaal stel dat hem opvoedde als hun eigen zoon. Al snel ontdekten ze dat hij onmenselijke gaven had die hij op volwassen leeftijd gebruikt om de mensheid te beschermen tegen al het kwaad.

Unique Super Powers

Superman heeft bovenmenselijke krachten: hij supersterk en snel, kan vliegen, ver en hoog springen, door muren heen kijken met röntgenzicht, hittestralen afvuren met zijn ogen en dingen bevriezen met zijn adem. Superman is gewoon hét archetype superheld.

Slogan

"Truth, justice and the American Way.”

afb supermerken

Merken kun je op precies dezelfde manier zien als superhelden. Laten we eens drie merken onder de loep nemen:

Supermerk 1: Tony’s Chocolonely

Huisstijl & logo

Net als Spider-Man gaat superheld Tony gehuld in een blauw pak met een rode cape. Het alarmerende rood staat signaal voor de slechte staat van de chocolade-industrie. Het pak heeft geometrische vakjes zoals de reep zelf, die allemaal anders van grootte zijn. Hiermee laat Tony’s Chocolonely zien dat de chocoladewereld net zo ongelijk verdeeld is. Op zijn borst pronkt de typische, hoekige T (als een soort chocoladeletter).

Merkbelofte & karakter

De held van Tony’s Chocolonely ontstond naar aanleiding van een reportage van de Keuringsdienst van Waarde. Daar ontdekten de reporters hoe slecht het is gesteld op de cacaoplantages, waar onze chocolade vandaan komt. Daarom nam de kritische maar creatieve held zelf het heft in handen om alle chocolade ter wereld 100% slaafvrij te maken. Dat doet hij met bijzondere repen, aansprekende campagnes en veel sjeu.

Unique Super Powers

Voorop staat dat de chocolade van topkwaliteit is, want dat is natuurlijk waar het de consument om draait. Naast een goed aanbod van standaardsmaken (melk, puur, hazelnoot) strooit de superheld met verassende smaken en combinaties zoals merengue, knettersnoep en pretzels. De superheld van Tony’s heeft een ijzersterke fanbase van ‘Serious Friends’ die actief worden betrokken bij het verbeteren van de chocolade-industrie. Wie deze repen koopt is zelf namelijk een mini-superheld!

Slogan

Met de slogan “Raise The Bar” legt Tony’s Chocolonely de lat hoog: de missie is 100% slaafvrije chocolade.

Supermerk 2: Nike

Huisstijl & logo

Superheld Nike draagt een minimalistisch, zwart pak met een reflecterend zilverwitte cape. Hij is dus goed te zien als hij in het donker aan het vliegen, rennen en springen is! Als je de held van dichtbij bekijkt, zie je heel subtiel de ‘Nike-swoosh’ terug. Het merk is namelijk zo sterk dat schreeuwen met een gigantisch logo niet nodig is.

Merkbelofte & karakter

Voor Nike is iedereen met een lichaam een atleet, of je nu in topconditie bent of een lichamelijke handicap hebt. Met innovatieve sportkleding, -schoenen en -accessoires brengt deze superheld ieders sportprestaties naar een hoger niveau. Als je hem ziet rennen wil je dat het liefst ook!

Unique Super Powers

De producten van Nike zijn innovatief en van hoge kwaliteit die geschikt zijn voor professionele atleten en over heel de wereld verkrijgbaar. De superheld Nike spreekt bijna elke taal ter wereld en weet zich feilloos aan te passen aan verschillende culturen. Sport is immers universeel! Deze held is misschien afschrikwekkend fit, maar toegankelijk voor iedereen. Ook is hij bijzonder betrokken met atleten en sportclubs. Zo staat hij steeds subtiel in het middelpunt van de aandacht.

Slogan

Nike zegt alles wat nodig is om te inspireren om te beginnen, vol te houden of jezelf te overtreffen met je sportprestaties: “Just Do It.”

Supermerk 3: Printdeal.be

Huisstijl & logo

Zeg je Printdeal.be, dan zeg je knaloranje! De superheld die staat voor de betrouwbaarheid van het merk heet dan ook Captain Orange. Op de voorkant van zijn pak herken je het duimpje omhoog in het logo, wat staat voor ‘goed geregeld!’.

Merkbelofte & karakter

De oranje Printdeal-held spreekt de taal van ondernemers en ontwerpers. Hij is een drukwerk-nerd in hart en nieren, heeft het inkt op zijn vingertoppen staan en ruikt soms een beetje naar papier. Dat vindt hij helemaal niet erg, hij is er trots op! Hij wordt vooral blij van het verrassen van klanten met steengoed drukwerk en gaat een beetje zweven als hij weer een goed gelukte poster, folder of autosticker tegenkomt.

Unique Super Powers

Printdeal.be wordt gekenmerkt door zes superhelden die elk een eigen USP laten zien: altijd de beste deal, snelle service, betrouwbaarheid, goede kwaliteit, drukken op alles waar inkt op kan en vooral geen gedoe bij het bestellen.

Slogan

“Laat zien wie je bent.” Dat is namelijk wat drukwerk voor je doet!

Om je eigen stijl te ontwikkelen helpt het vaak om je merk te visualiseren. Als jij over jezelf of je merk nadenkt als superheld, hoe zou je er dan uitzien? In welke kleur wappert jouw cape en met welke quote breng jij elk verhaal tot een goed einde?



Céline Canon

Copywriter

Lees meer van Céline Canon

Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.