• Altijd de beste deal
  • Snel, sneller, snelst!
  • Gewoon goed gedrukt
  • Alles waar inkt op kan
  • Geen gedoe
Terras weer open? Zo pakken onze noorderburen de heropstart van de horeca aan.

Terras weer open? Zo pakken onze noorderburen de heropstart van de horeca aan.

Lina Janssenplaatste dit bericht inKlantenMonday, May 25, 2020

Wij moeten er nog even op wachten, maar in Nederland mag de horeca vanaf 1 juni terug aan de slag. Hoe onze noorderburen die heropstart aanpakken? We interviewden Paul Klösters, een horecaondernemer uit Deventer (NL) over hoe hij met zijn zaken zichtbaar blijft in coronatijd en hoe hij op 1 juni weer zo goed mogelijk van start wil gaan.

Paul Klösters runt samen met zijn vrouw Anke de horecabedrijven St. Tropez en St. Maxime in Deventer, een stadje in Nederland waar ook de productielocatie van Printdeal.be gevestigd is. Twee goedlopende zaken die noodgedwongen door de coronacrisis plots moesten sluiten. Voorzichtig kijkt Paul nu weer naar de toekomst, want op 1 juni mag de horeca in Nederland terug de deuren openen.

Oproep: Heb jij een goed idee dat je graag met ons wil delen? Stuur dan een mail naar marketing@printdeal.be.

Hey Paul, vertel eens, hoe heb jij deze coronaperiode beleefd?

Helemaal aan het begin denk je, dat zal wel meevallen. De berichten uit China waren serieus, maar dat was een ander continent. En op een gegeven moment komt het dichterbij, in Italië verergert de situatie. Medewerkers gingen op wintersport en we vroegen ze of dat wel een goed idee was. We kregen rare blikken.

featured 1

En toen werd het 15 maart. De zondag dat we moesten sluiten. Dat het zo snel moest, kwam toch nog als een behoorlijke klap.

En dat is een gekke ervaring, omdat je als ondernemer gewend bent om te vechten. Als je terras voller zit dan verwacht, regel je personeel, waar je ze ook vandaan moet halen. Als een nieuw gerecht op de kaart niet loopt, bouw je dat om en maak je iets nieuws. Nu was die vechtlust even helemaal weg. Er was niets om voor te vechten, er mocht niets.

featured 2

Het zal wel niet zo lang duren, dachten we. Drie weken dicht was de eerste aankondiging, misschien vier. Langzamerhand kwam het moment van opening steeds verderop te liggen. Maar in de tussentijd moet je toch iets doen. We startten St. Triviant, een spelletje dat de gasten thuis konden spelen. Dat was leuk, we kregen een hoop aandacht op social media. We hebben gemerkt dat contact met je gasten houden belangrijk is. Laten weten dat je er nog bent, dat het goed met je gaat, dat mensen er straks op kunnen rekenen dat je er weer staat.

Wat heb je gedaan om toch contact te houden met je gasten?

Na een aantal weken zijn we toch gaan nadenken over afhalen. Vol in de wetenschap dat we daar geen geld mee zouden verdienen. Maar wel belangrijk om te laten zien dat je er nog bent. Toen hebben we met ons team een take-away bedacht, met boxen en uitingen, allemaal in onze huisstijlen. En daar ben ik supertrots op, echt enorm.

featured 3

Onderdeel van de formule van onze gelegenheden is natuurlijk goed eten en drinken. Maar ook de sfeer en de ambiance. De manier waarop we dingen doen, waarop we communiceren met gasten. Dus hebben we grappige ansichtkaarten bij onze afhaalmenu’s zitten, we hebben het bestickerd met onze eigen logo's en slogans. Nu zien we foto’s van gasten die een picknickbox besteld hebben, dat eerst uitstallen met dat leuke kaartje en die sticker de goeie kant op en dat op Instagram plaatsen. Die uitstraling is heel belangrijk.

featured 4

Vanaf 1 juni mogen jullie in Nederland terug meer. Hoe vlieg je dat als ondernemer aan?

Een aantal weken geleden werd er vanuit de gemeente gevraagd: "ondernemers, wat willen jullie straks? Hoe kunnen wij jullie helpen?". Die handschoen hebben we opgepakt.

Op basis van de vergunde vierkante meters heb ik een ontwerp gemaakt waarbij elke horecaondernemer op de Brink (het belangrijkste horecaplein van Deventer, NL, red.) zestig procent extra terrasruimte krijgt. Alles moet veilig en dan is dat het maximaal haalbare. Door voor iedere ondernemer zestig procent te doen, is het bij de ondernemers goed gevallen. Ook bij de gemeente. Die moeten daar nu uitsluitsel over geven.

Hoe ga je dat aanpakken?

Veiligheid is heel belangrijk. Dus willen we het goed afhekken en zorgen voor goede bewegwijzering. Communicatie met gasten willen we graag uniform doen met de Deventer horeca, zodat het in de hele stad hetzelfde is. Denk aan straatstickers voor de looprichting, tape voor de afstand, bordjes voor de toiletten, borden waarop we de regels communiceren. En het moet een beetje uitstraling hebben per horecazaak. Zodat wanneer je straks de Brink oploopt, het ook gewoon nog steeds een gezellige uitstraling heeft.

featured 5

Vergis je trouwens niet. Door zestig procent extra terrasoppervlak, kunnen we in de nieuwe situatie nog steeds maar circa zeventig procent van ons terras kwijt. Wat niet betekent dat je ook die zeventig procent omzet draait. Want de werkwijze is veel gecompliceerder. Vanuit de branche wordt geschat dat de omzet ergens tussen de dertig en vijftig procent zal zijn. Ik denk dat pas als er een vaccin is, we weer kunnen dromen van waar we zaten. Los van dat ik me ook veel zorgen maak over hoe de economie dan gaat. Maar dit plan helpt nu in ieder geval een eerste stap te maken.

featured 6

Welke tip zou je aan horecaondernemers in België willen meegeven?

Voor nu is het voor horecaondernemers erg belangrijk dat ze aangesloten blijven bij hun gemeente of stad. En dat er zo samen naar een oplossing wordt gezocht. Dit treft iedereen en samen sta je toch sterker. En in het beste geval geven de lokale besturen de ondernemers ook de nodige ruimte om mee naar een geschikte oplossing te zoeken. Zo kunnen de horecaondernemers samen met het bestuur voorwaarden scheppen en een veilige opstart in goede banen leiden!


  1. #Coronacommunicatie
  2. #Interview
  3. #Horeca
Lina Janssen

Medewerker marketing

Lees meer van Lina Janssen
Klantenservice