De feestdagen zijn druk, zeker voor onze bezorgers. Wil je ze een beetje helpen? Bestel je drukwerk voor december op tijd. Samen maken we er een mooie maand van!

Onderzoek: welk logo is het effectiefst?

Lina Janssen plaatste dit bericht in Design

Het belangrijkste onderdeel van jouw merkidentiteit is je logo. Logisch dus dat je daar veel aandacht aan besteedt. Toch is de keuze voor een bepaald logo vaak gebaseerd op smaak of een gevoel. Om marketeers te helpen een beter onderbouwde keuze te maken voor het ene of het andere logo, hebben onderzoekers in opdracht van de American Marketing Association onderzocht welk logo je nou het meeste oplevert: een abstract of juist een beschrijvend logo?

We hoeven het jou niet meer te vertellen: een logo is enorm belangrijk voor je merk. Bij iedere interactie met je merk zien je klanten het. En uit eerder onderzoek blijkt dat de invloed van je logo groot kan zijn. Zo kan de eenvoud of complexiteit investeringsbeslissingen beïnvloeden en kan meer symmetrie in je logo bijdragen aan een grotere naamsbekendheid. En de gevolgen van de keus voor een beschrijvend of juist niet beschrijvend logo zijn misschien nog wel groter.

Beschrijvende vs. niet beschrijvende logo’s

437-effectlogo-featured-1 In een beschrijvend logo zie je duidelijk terug wat het bedrijf doet of verkoopt. Zo zie je in het logo van Burger King in beeld en tekst duidelijk wat de keten doet: broodjes hamburger verkopen. Dat is bij de concurrent een stuk onduidelijker: het niet beschrijvende logo van McDonalds is niet meer dan een gestileerde M. Uit alle logo’s die de onderzoeker analyseerden, ontdekten zij dat ongeveer 60% van de bedrijven een niet beschrijvend logo gebruikt en 40% een beschrijvend logo.

De voordelen van een beschrijvend logo

Een beschrijvend logo heeft volgens het onderzoek veel voordelen, laat het onderzoek zien.

Een beschrijvend logo:

  • komt authentieker over op consumenten;
  • heeft een positieve invloed op hoe consumenten merken beoordelen;
  • vergroot de koopbereidheid van consumenten
  • vergroot de verkopen van merken.

Meer verkopen met een beschrijvend logo

OM uit te zoeken of een beschrijvend logo dan ook echt wat oplevert, analyseerden de onderzoekers 423 busines-to-consumer merken. Ze zochten financiële gegevens uit, bekeken hun logo’s en deelden die logo’s in als beschrijvend of niet beschrijvend. Ook legden ze andere kenmerken van de logo’s vast, zoals vorm, symmetrie en kleurgebruik. De onderzoekers vergeleken de financiële data met de kenmerken van de logo’s en kwamen tot de conclusie dat een beschrijvend logo een positiever effect op de verkoop heeft dan een niet beschrijvend logo. 437-effectlogo-featured-3 De onderzoekers testten deze theorie ook op 174 nieuwe bedrijven. De 2560 deelnemers van een testgroep bleken een grotere koopbereidheid te hebben bij merken met een beschrijvend logo dan bij merken met een niet beschrijvend logo.

Een paar kanttekeningen

Het positieve effect was minder groot bij merken met een grote naamsbekendheid. Ook ontdekten de onderzoekers dat een beschrijvend logo juist slecht werkt voor bedrijven die producten of diensten aanbieden die met iets negatiefs geassocieerd worden. Denk aan uitvaartbedrijven, producten met palmolie of insectwerende middelen. In die gevallen associëren consumenten de logo’s met de dood, ontbossing en insectenbeten.

Goed verhaal, maar wat kan ik ermee?

Ontwerp je een nieuw logo, of is het tijd voor een update van je bestaande logo? Dan is het in veel gevallen een goed idee om een beschrijvend element aan je beeldmerk toe te voegen. Bijvoorbeeld een fiets als je fietsenmaker bent, een appel als je fruit verkoopt of een bezem als je een schoonmaakbedrijf hebt. Wil je meer weten over dit onderzoek? Op de site van de Harvard Business Review kun je de bevindingen van de onderzoekers nog eens rustig nalezen.