• Altijd de beste deal
  • Snel, sneller, snelst!
  • Gewoon goed gedrukt
  • Alles waar inkt op kan
  • Geen gedoe
Kleurkeuze: het belang van kleur en vorm

Kleurkeuze: het belang van kleur en vorm

Kevin Metsuplaatste dit bericht inDesignThursday, April 6, 2017

"Kleur bestaat niet. Alleen in ons bewustzijn." Deze interessante woorden komen van de al lang overleden filosoof John Locke. Naast grootte, aantal, smaak en temperatuur zijn kleuren één van de eenvoudigste bouwstenen van ons denken. Ook de wetenschap bevestigt dat kleur niet bestaat. Want als er geen licht is kun je ook geen kleur waarnemen. In dit blog ontdek je waarom kleuren kiezen een belangrijke stap is in je projecten.

blog-Cover

De perceptie van kleur kan je op grafisch vlak op twee manieren definiëren; pigment (PMS, CMYK, RAL) en licht (RGB). Als je een grafische opleiding hebt gevolgd weet je dat het hoofdstuk kleur en het hoofdstuk vorm niet ver van elkaar af liggen. Dit zijn twee uiterst belangrijke onderwerpen als het om ontwerpen gaat. Want als je vormen maakt dan geef je die vormen kleur, toch? Kleurkeuze bepaalt onbewust ook je gevoel en emotie. Zo weet je wanneer iets rood is, dat het aandacht nodig heeft. Denk maar eens aan cijfertjes in de min. Nooit leuk, maar door die kleur is het wel extra belangrijk gemaakt. Groen geeft daarentegen een idee van voldoening en evenwicht terwijl blauw vertrouwen en rust uitstraalt. Officieel zijn wit en zwart geen kleur maar worden als licht en duister beschouwd. Toch kunnen we deze tinten definiëren als kleuren in kleurenwaaiers en kleurstalen boeken.

In dit blog laat ik je een aantal exact gelijke vormen zien die een andere betekenis krijgen als de kleur verandert.

paard-zebra

  1. Paard - Zebra

pizza-ei

  1. Pizza - Ei

bowlingbal-cocosnoot

  1. Cocosnoot - Bowlingbal

band-donut

  1. Donut - Band

pastinaak-wortel

  1. Wortel - Pastinaak

zon-maan

  1. Zon - Maan

ijsberg-pyramide

  1. Pyramide - IJsberg

ring-koffie

  1. Koffie - Ring

kabouter-ijsje

  1. Gevallen ijsje - Kabouter

Bonus feitje: Vrouwen en mannen reageren anders op kleuren.


  1. #Kleuren
  2. #Design
Kevin Metsu

Content Marketeer

Lees meer van Kevin Metsu
Klantenservice