41x buitenreclame waarvoor je graag in de file staat
vrijdag 13 maart 2020
Opvallen of omvallen. Als reclamemaker wil je dat wat je maakt gezien wordt.
In dit blog laat ik je een aantal inspirerende voorbeelden zien van outdoor advertising waar je niet omheen kan.
1. Steek er boven uit
Laat je print letterlijk van je banieren aflopen door de lantaarnpaal te beplakken met stickervinyl. Zo geef je je boodschap nóg meer aandacht.
2. Relatietherapie
Gebruik twee posters om je boodschap meer kracht en schwung mee te geven.
3. Buiten de kaders
Om meer dynamiek en beleving te creëren plaats je je reclameborden letterlijk buiten de kaders.
4. Klein bord, grote boodschap
Overdrijven is één van de ingrediënten van reclame. Breng groot nieuws met kleine naambordjes.
5. Indruk maken
Je eigen anamorfose maken en drukken op vloerstickers.
6. Altijd verse pasta
Maak creatief gebruik van je Abri posters en laat deze buiten de lijntjes lopen met stroken gemaakt van een spandoek
Maak je publiek duidelijk dat jouw auto veel meer kan, doe het met bedrukt tape.
9. Een extra aanvulling
Voeg een vlaggendoek toe aan je buitenreclame zodat de wind er wat aandacht op kan blazen.
10. 's Werelds beste poster
Een demonstratie is één van de meest effectieve vormen van reclame. Gebruik interactie en laat je publiek het product echt ervaren, in combinatie met je poster of spandoek
11. Jij bent de beste
Steek met kop en schouders boven je concurrentie uit! Met een reclamebord laat je zien dat jij met het minimale een maximale boodschap kan creëren.
12. Een manier van kijken
Blaas je bezoekers en je klanten omver met anamorfose mapping in ruimtes of gebouwen.
13. Ingeroosterd
Bij guerilla marketing gebruik je de omgeving op een slimme en creatieve manier.
14. Vlekken verwijder je met…
Eeww, een vlek! Eeuoww…die vlek beweegt? Oh, de vlek is weg! Ariel bereikt hier een slimme optische illusie door een contourgesneden vlek tactisch voor hun billboard te plaatsen.
15. Bekijk het van beide kanten
Elk verhaal heeft meer dan één kant. Nieuwszender BBC World weet dat als geen ander. En dat is precies wat ze met dit om een hoek gevouwen spandoek laten zien.
Deze poster vertelt iets over de nieuwe zoom functies van de camera.
18. Blijf hangen
Een extra toevoeging van stickervinyl doet denken dat deze poster met tape vastgeplakt zit.
19. Pauze!
Deze afzender heeft het goed voor elkaar in de markt. Je ziet geen logo maar jij weet precies van wie deze poster is.
20. Zo wit als sneeuw
Een antiroos reclameposter gebruikt heel doeltreffend het seizoen om de boodschap helder te maken. Zou het als sneeuw voor de zon verdwijnen?
21. Grootformaat of handformaat?
Grootformaat stickers zijn een prachtige manier om te spelen met perspectief. Dat hoef je speelgoedautootjesmaker Matchbox niet te vertellen: zelfs een Kever past in de palm van je hand.
22. Lichter met minder calorieën
Minder suiker en minder calorieën betekenen een lichtere aanslag op de weegschaal. Dat laat dit spandoek met daarin verstopte ballonnen wel erg goed zien!
23. Vind de baan die past
Je hoort het vaak zat: dat mensen vastzitten in een baan die ze niet tof vinden. Deze Duitse banenzoeksite beeldt dat erg gaaf uit met grootformaat stickers op verrassende plekken.
24. Carriére maken ten koste van alles?
De toeren die je soms moet uithalen om het beste uit je baan te halen… Dat hoeft niet langer, volgens Jobsintown.de. En ze gebruiken een flink spandoek om hun punt luid en duidelijk te maken.
25. The Final Cut
De film Kill Bill stond al niet bekend om zijn subtiele bloedgebruik. En deel 2 in deze filmreeks deed niets aan die reputatie af. Dit spandoek (en een paar liter verf) is daar een fijne verwijzing naar.
26. Met de T van…
Een T-shirt heeft zijn naam te danken aan zijn vorm. En die vorm hebben de reclamemakers van kledingketen Gap goed gebruikt op dit billboard: honderden T-shirts in de vorm van een…
27. Bestickering die je grijpt
Een visuele illusie die je bij de strot, eh, bus grijpt. Dat heeft de dierentuin uit Kopenhagen gerealiseerd met de bestickering van deze bus!
28. “Je haar straalt/glanst/gaat onder!”
Een natuurlijk haarkleuring die straalt als een zonsondergang. Zie dat maar eens op beeld over te brengen. Lastig, dus deden de makers van deze reclame het andersom: een stuk contourgesneden plaatmateriaal met een uitsparing in de vorm van een dame met een uitstekend kapsel.
29. Sneller dan de concurrent!
In de strijd om de klant, draait alles om snelheid. En FedEx laat met deze bestickerde bus geweldig zien een streepje voor te hebben op hun concurrent.
30. Leren op de schommel
Zelfs in de speeltuin ontkom je er niet aan: natuurkunde. Men neme een stevige duw in de rug, een fijne schommel: en hoppetee: je hebt wat middelpuntvliedende krachten te pakken die je ook nog eens wat bijbrengen over hoeken.
Heb jij zelf ook wel eens creatieve vormen van buitenreclame gebruikt? Laat het dan vooral weten. We zijn erg benieuwd.
31. Reclame met 1.000 stukjes
Deze puzzelgigant steelt de show bij de sloopwerkzaamheden van een gebouw.
Grijp de aandacht met een steigerconstructie met een spandoek daar omheen!
32. Rood merk, groene boodschap
Naast kauwgom en sigarettenpeukjes zijn blikjes nog altijd een van de grootste problemen van milieuvervuiling. Deze grote poster op een reeks billboards vertelt met herkenbare elementen precies waar je je afval moet laten.
33. Mag het licht aan? / Nachtdienst
Weerwolven, monsters en vampieren. De nacht is het podium voor deze
horrorwezens. De BBC laat met deze spraakmakende reclame weten dat er een nieuwe horrorserie draait. Overdag zijn er tientallen houten staken in het billboard te zien. En ’s nachts verschijnt er een schaduw van een angstaanjagend gezicht van een vampier door een felle spotlight. Op de stoep voor het billboard staat een kastje met een houten staak om de aandacht nog eens extra te trekken.
34. Wonderproduct
Nederland was helemaal in de ban van deze bijzondere afslankbonen. Helaas was
het product niet echt. Het ging om een onderzoek van JCDecaux om aan te tonen
dat buitenreclame effectief is. Het eindresultaat? Een Effie-nominatie voor 3.000 posters met een doorklikpercentage van 25%.
35. Brugboodschap
Eenmalige stunts lijken goed te werken voor het verspreiden van een groene
boodschap. Deze tekst van asfaltstickers op een ophaalbrug in Amsterdam zetten mensen tot denken wanneer ze toch even moeten wachten.
36. Blikschade
Deze bekende leverancier van goudgele rakkers laat op een creatieve manier zien
dat rijden onder invloed niet oké is. De reclamezuilen zijn tijdelijk verwisseld voor grote blikvangers om de boodschap nog meer kracht te geven.
37. Dirty Job
Metro- of treinstations zijn dé plek waar altijd reclameborden of kliklijsten hangen. Deze schoonmaakgigant zag een ludieke manier op zijn boodschap over te brengen. Schroef de reclameborden van de muur en gebruik de achtergebleven viezigheid als je canvas voor de boodschap.
38. Je kunt de pot op!
Een slimme lokale installatietechnicus heeft een echte eye-catcher van z’n auto
gemaakt met autostickers en belettering. Gegarandeerd aandacht als je ‘m voorbij
ziet rijden.
39. Keep it clean
New York in de jaren ’50. Dé periode waar veel grote reclamemakers hun succes hebben gemaakt. Deze grote prullenbakken midden op Time Square laten de inwoners zien hoeveel ze hun stad vervuilden met afval.
40. In de kreukels
Dit billboard verteld op een creatieve manier met 12 reclameborden dat je bij Mary terecht kunt voor je rugproblemen.
41. Zonder logo
Nog zo’n persoonlijke favoriet; Hoe simpel (en toch super herkenbaar) wil je het hebben?!
Slim gebruikmaken van je omgeving en je middelen, daar gaat het om! Op welke creatieve manier zet jij buitenreclame in?