Stel je voor. Op zaterdagavond ga je samen lekker uit eten bij een chic restaurant. Je bekijkt de menukaart en bestelt vervolgens de gegrilde langoustines op een courgettetaartje met peultjes en couscous. Wanneer de ober langskomt om je bestelling op te nemen, vraag je “Kan de chef de kreeftjes vooraf eerst even lichtjes insmeren met biologische olijfolie? Dan graag beide kanten exact even lang grillen én van die speciale Noorse viskruiden gebruiken. De peultjes moeten ook nét ietsjes langer dan beetgaar gekookt zijn. Dit alles met drie druppeltjes citroensap als finishing touch. Precies zoals ik het hebben wil. Heerlijk, bedankt!”
Klinkt dat vreemd? Absoluut. Als gast vertrouw je op het vakmanschap uit de keuken. Daar is een studie aan voorafgegaan. Daarom zullen chef-koks ook niet vaak horen hoe zij hun werk precies moeten uitvoeren. Bij designers is dat anders. Design heeft te maken met persoonlijke smaak en gevoel. Als een opdrachtgever een logo of flyer laat ontwerpen, zal het ongetwijfeld wel eens voorkomen dat hij zegt “dat is geen logo, dat is een lettertype,” of “het moet wel strak, probeer het eens met Arial of Times New Roman.” Typische gevalletjes die je als designer liever niet wilt horen. Maar bij een goede samenwerking tussen opdrachtgever en designer zul je een aantal elementen in de gaten moeten houden. Vind de juiste balans tussen uitleggen en luisteren, creativiteit en budget, om het eens met elkaar te worden. Bekijk hieronder hoe tegenstrijdig de werelden van designers en opdrachtgevers kunnen zijn.
Ken je zelf nog meer van deze tegenstellingen tussen designers en opdrachtgevers? Deel ze dan in de reacties. Meer van deze voorbeelden? Check 12 dingen die je niet tegen ontwerpers moet zeggen.
Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van België, precies zoals jij het hebben wil.
Lees meer van Printdeal.beBelgië: 0800 82 299
Buitenland: 0032 3 747 57 67