• Altijd de beste deal
  • Snel, sneller, snelst!
  • Gewoon goed gedrukt
  • Alles waar inkt op kan
  • Geen gedoe
5 tips voor effectieve coronacommunicatie

5 tips voor effectieve coronacommunicatie

Lina Janssenplaatste dit bericht inDesignWednesday, May 13, 2020

Om de verspreiding van het coronavirus te stoppen, is effectieve communicatie belangrijker dan ooit. Wij geven je daarom vijf basistips van communicatie die nu relevanter zijn dan ooit én waarmee je luid en duidelijk communiceert hoe bezoekers, medewerkers en klanten zich in jouw pand moeten gedragen.

Afstand houden, handen wassen, contactloos betalen... Allemaal maatregelen waar veel ondernemers mee te maken kregen de afgelopen tijd. Maar hoe visualiseer je die maatregelen nu zo dat ze opvallen én bijblijven bij je klanten en je personeel? Daarover krijgen we op het moment veel vragen bij Printdeal.be

Er zijn vijf simpele basisregels voor effectieve communicatie van beelden en teksten die iedereen kan gebruiken. Als je ze allemaal toepast zal je zien dat je boodschappen meer opvallen en veel beter onthouden worden. En daarvoor hoef je echt geen gediplomeerd grafisch ontwerper te zijn!

Tip 1: Hou het kort

featured effectieve-coronacommunicatie tip-1 Een bekende schrijver zei ooit: ‘Ik had geen tijd om een korte brief te schrijven, dus je moet het doen met aan langere’. De essentie van je boodschap vangen in een zin van maximaal acht woorden is vaak moeilijker dan datzelfde doen in een heel verhaal van 800 woorden. Maar het is precies wat je moet doen als je wil dat je boodschap gezien en onthouden wil worden. Wat je nodig hebt is een goede slogan, dus! Pro-tip: helemaal mooi als die slogan nog een beetje rijmt, mensen onthouden rijmpjes nu eenmaal beter.

Tip 2: Gebruik GROTE LETTERS

featured effectieve-coronacommunicatie tip-2 Heb je je slogan? Dan is het tijd om te gaan nadenken over het beeld. Hoe zorg je dat je boodschap overal gezien wordt? Antwoord: gebruik grote letters. HELE GROTE LETTERS. EN NOG GROTERE LETTERS. Duh, hoor ik je zeggen. Dat weet toch iedereen? Maar je wil niet weten hoe vaak we dit nog verkeerd zie gaan, zelfs op duurbetaalde abri’s of billboards: onleesbare teksten. Bedenk dus voor elke boodschap wat de afstand is waarop de gemiddelde ontvanger die boodschap moet lezen. En zorg er altijd voor dat je tekst vanaf die afstand leesbaar is. Twijfel je over de leesbaarheid? Probeer het dan zelf gewoon even uit voor je verder gaat met ontwerpen.

Tip 3: Gebruik symbolen die iedereen kent

featured effectieve-coronacommunicatie tip-3 Wij zijn helemaal voor creativiteit, maar een simpele boodschap is geen kunstobject. Ga dus niet zelf dingen verzinnen waarvoor al volop symbolen bestaan, zoals voor een telefoon of een parkeerplek.

Herkenbaarheid is superbelangrijk als je maar een paar seconden hebt om een indruk achter te laten. Dus zorg dat je iconen gebruikt die iedereen direct herkent, zonder er over na te hoeven denken.

Ook voor coronaboodschappen zijn inmiddels standaardsymbolen gecreëerd: handen wassen, afstand houden, niezen in je ellenboog en contactloos betalen. Bespaar je zoekwerk en download ze eenvoudig hier

Tip 4: Gebruik niet meer dan twee tot drie primaire kleuren

featured effectieve-coronacommunicatie tip-4 Te veel kleuren leiden af van de hoofdboodschap en dat is niet wat je wil. Gebruik daarom maximaal drie kleuren, maar liever gewoon twee en het liefst primaire kleuren als die tenminste passen in je huisstijl.

Tip 5: Maak gebruik van emotie

featured effectieve-coronacommunicatie tip-5 Boodschappen blijven het best hangen als ze een gevoel opwekken bij de ontvanger van de boodschap. Denk aan de waarschuwingen die je ziet op sigarettenpakjes. Die roepen voornamelijk angst op, of afkeer, maar je kan natuurlijk ook voor een meer positieve emotie gaan, zoals met een foto van een schattige baby-alpaca bijvoorbeeld ;-)

Als je deze tips hanteert, heb je meer dan voldoende basis om zelf aan de slag te gaan met boodschappen die opvallen én blijven hangen. Download je liever gewoon een template? Dat kan ook, wij hebben er al heel wat voor je klaarstaan!


  1. #Tips
  2. #Coronacommunicatie
Lina Janssen

Medewerker marketing

Lees meer van Lina Janssen
Klantenservice