tips secondary

10 tips van Typografics voor een opvallende huisstijl in 2019

maandag 31 december 2018

2019 maakt zijn opwachting. De ontwikkelingen om ons heen gaan razendsnel en het is nog maar moeilijk bij te houden wat populair, en wat alweer uit de gratie is. Als ontwerper moet je continu op scherp staan. Wat zijn de trends voor 2019 als het gaat om ontwerp? Als het gaat om een merk, om je huisstijl of die van je klanten? Elke Drieghe, grafisch vormgever en huisstijlbewaker van Typografics, geeft je 10 tips om in het achterhoofd te houden bij het aanpakken van je huisstijl in 2019.

1. Tijdloos design

1.tijdloos De belangrijkste voorwaarde voor een goede huisstijl is het tijdloze karakter. En dat blijft ook zo in 2019! Volg dus best niet enkel visuele trends, maar zorgt ervoor dat je logo en merkidentiteit op zich sterk genoeg staan om door de jaren heen stand te houden.

2. Eigen beeldtaal

2-eigenverhaal Unieke beelden winnen terug aan waarde. De fotografie, grafische kunst en illustratiekunst hebben het afgelopen jaren hard te verduren gekregen door de wildgroei aan goedkopere stockafbeeldingen. Maar wil je je als merk echt onderscheiden? Dan kies je in 2019 voor een eigen beeldtaal. Illustraties zijn helemaal terug, en in fotografie wordt bewust gekozen voor meer natuurlijke en spontane beelden in plaats van geënsceneerde studio-opnames.

3. Storytelling

3-storytelling

Meer dan ooit wordt een merk niet enkel gedefinieerd door z’n visuele identiteit, maar ook door een authentiek verhaal. Daarom is het essentieel om met een maatschappelijk relevante visie en waarden naar buiten te komen als merk. Probeer het verhaal achter je bedrijf in the picture te zetten.

4. Minimalisme

4-minimal Tegenwoordig worden we overspoeld door visuele en commerciële prikkels. Laat jouw huisstijl in 2019 daarom net focussen op de essentie, zowel in beeld als taal. Een goed logo is bij voorkeur eenvoudig, en zowel op klein- als groot formaat duidelijk. Complex tekenwerk en fijne lijntjes vermijd je beter. Een tip: combineer een iconisch beeld met een woordmerk of gebruik enkel een uitgepuurd woordmerk als logo.

5. Asymmetrie

5.asymetrisch Het bewust creëeren van asymmetrie is trending in 2019. Ontwerpers zorgen voor onevenwicht door opzettelijk de traditionele balans te vermijden. Hierdoor krijg je experimentele typografie, creatieve lay-outs en het letterlijk outside the box plaatsen van beeldmateriaal.

Ook bij tekst zien we hierdoor een voorkeur voor veel variaties, asymmetrische uitlijning en tekenspatiëring. Zoals tekst die door en over de beelden loopt. Zeker als je jezelf als eigenzinnig en creatief merk wil profileren is deze trend ideaal!

6. Complementaire typografie

6.complimentairefonds In 2019 beperk je je tot maximaal 2 fonts, en een beperkt aantal stijlen. Er worden tegenwoordig weer meer schreefletters gekozen, en titels worden bolder dan ooit. Zorg dat je fonts in eenzelfde lijn liggen en elkaar versterken. Eventueel kan je als logo een beeldmerk ontwikkelen dat hiermee harmonieert, maar er wel los van staat.

7. Abstracte geometrie

7-abstractegeo Abstracte en geometrische patronen worden weer mainstream. Geometrische vormen worden opgestapeld en overlappen op speelse, abstracte manieren. Ook in achtergronden of illustraties zie je deze trend terugkomen, meestal in contrast met veel witruimte. De trend stimuleert de verbeeldingskracht van gebruikers en straalt positiviteit, creativiteit en openheid uit.

8. Felle, contrasterende kleuren

8.fellecontrast Een minimalistisch design betekent niet dat je saaie basiskleuren moet gebruiken. Met levendige kleuren kan je net zwarte en witte tinten ondersteunen en versterken. Dit geeft bovendien een eigenzinnig accent aan je merk. Maar stem de kleuren wel strategisch af op je merk!

9. Complexe kleurverlopen

9.freeform Bij de nieuwe release van Illustrator zit een nieuw soort gradient: de freeform gradient. Hiermee kan je veel gevoelsmatiger en intuïtiever kleuren in een vlak positioneren. Ik voorspel dat op dit vlak zowel zachte kleurverlopen als felle contrasten het goed zullen doen.

10. Animatie

10-animatie Je merkt dat merken nu ook steeds meer dynamische logo’s beginnen te ontwikkelen. Bewegende beelden vallen op én intrigeren. Met een dynamisch logo kan een bedrijf zich profileren als innovatief. De mogelijkheden zijn eindeloos: een logo kan roteren, zich ontvouwen of openschuiven, getekend worden, transformeren van vorm, zich verschalen, etc. Hierbij is het evenwicht tussen statische en dynamische beelden van cruciaal belang.

#Laatzienwiejebent

Voel je het kriebelen om ook jouw bedrijfshuisstijl een make-over te geven? Maar weet je niet meteen hoe daar aan te beginnen? Het team van Typografics kan je helpen met je huisstijl, van concept tot creatie. Houd het resultaat zeker niet voor jezelf! Deel het met de wereld en voeg er een #Laatzienwiejebent aan toe!



Lina Janssen
Lina Janssen

Medewerker marketing

Lees meer van Lina Janssen

Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.